Corry Gallas (1885-1967)

Introductie[bewerken]

Wie is de jonge vrouw op deze tekening van Corry Gallas uit 1920? Is het misschien de kunstenares zelf? In 1920 was zij 35 jaar oud. Het zou goed kunnen, maar de vrouw op de tekening is misschien toch iets jonger dan 35 jaar. Zij is en profil weergegeven tegen een felgekleurde achtergrond en met een modieuze hoofdband in het haar. Verder heeft zij een moderne hanger om haar hals en draagt zij een felblauwe jurk. Ze lijkt klaar om de Charleston te dansen, ware het niet dat deze Amerikaanse dans pas vanaf 1923 populair werd.

Vrouwenportret van zwart krijt en aquarel op papier
Cory Gallas (1885-1967), Vrouwenportret, 1920, zwart krijt en aquarel op papier, 27,5 x 23,1 cm., inv.nr. E1199 (voorzijde)

Een onbekend portret?

Corry Gallas is een bijna vergeten kunstenares die in haar eigen tijd in Nederland en Groot-Brittannië wel enige bekendheid genoot. Geboren in Brielle, opgegroeid in Breda en dochter van een marineofficier, haalde zij in 1907 het staatsexamen handtekenen. Later ging zij naar Amsterdam, naar de Rijksakademie waar zij lessen volgde bij onder meer Nicolaas van der Waay. Als studiegenoten had zij onder anderen Frans Hogerwaard en Grietje Braakensiek. De laatste twee van de zes jaar op de Rijksakademie kreeg zij zelfs een eigen loge. Nog voordat zij haar opleiding afrondde, stuurde zij een tekening op naar de tentoonstelling De Vrouw 1813-1913. Voor die tekening kreeg zij in juni 1913 een medaille derde klasse, die aan haar werd uitgereikt door Thérese Schwartze. In maart van het daaropvolgende jaar kreeg zij een koninklijke subsidie voor drie jaar. In die periode, direct na de beëindiging van haar opleiding in 1914, zou zij studiereizen maken naar Rome, Florence, Venetië, Algerije en Noorwegen.

Portretkunstenares

Terug in Nederland vestigde zij zich eerst weer in Amsterdam waar zij lid werd van de kunstenaarsvereniging St. Lukas en werken inbracht voor tentoonstellingen van die vereniging in het Stedelijk Museum Amsterdam. Vervolgens verhuisde zij naar Den Haag en ging naast tekenen ook steeds meer schilderen. Al snel verwierf zij een goede reputatie als portretschilder. Zo portretteerde zij in die jaren bijvoorbeeld Dionisio Anzilotti en Rafael Altamira, beide rechters bij het Permanente Hof van Internationale Justitie in het Vredespaleis. Succesvol was ook het portret van de journalist Jan Feith als golfspeler. Dat portret -waarop Feith overigens slechts op de rug te zien is- stuurde Corry Gallas in 1932 naar de Art Competition van de Olympische Spelen in Los Angeles. In de 1936 stuurde zij werk in voor een tentoonstelling van de Haagse kunstenaressenvereniging O.D.I.S. (Ons Doel Is Schoonheid). Kort daarna verhuisde zij naar Londen, waar zij tot na de oorlogsjaren zou blijven. Ook daar was zij vooral als portretschilderes actief. Pas is de loop van de jaren 1950 kwam zij terug naar Den Haag. Daar mengde zij zich in het mondaine leven en kreeg zij portretopdrachten van plaatselijke aristocraten, maar ook vereeuwigde zij bijvoorbeeld politieagenten of anderen wiens uiterlijk haar boeiden.

Vrouwenportret met zwart krijt

De tekening uit 1920 van Corry Gallas is in 1953 met het legaat van de Rotterdamse kunstverzamelaar Willem van Rede in rijksbezit gekomen. Van Rede had nog enkele tekeningen van Gallas in zijn collectie, zoals een krachtige kop van een zwarte man en een dubbelportret van twee tienermeisjes. Op deze tekeningen is dezelfde nadrukkelijke, rechtshandige arcering te zien als op de nek en de rechterschouder van de vrouw op de tekening uit 1920.

Tekst: Eric Domela Nieuwenhuis

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 8 mrt 2022 om 04:01.