De Porceleyne Fles

Introductie

Deze collectie bestaat uit keramische objecten (650) en ontwerptekeningen (2288) uit de fabriekscollectie van de NV Koninklijke Delftsche Aardewerkfabriek De Porceleyne Fles te Delft.

A. Le Comte, Tegeltableau met grotesk, keramiek, 30,8 x 30,8 cm
A. Le Comte, Tegeltableau met grotesk, keramiek, 30,8 x 30,8 cm
A.M.W. Odé, Dierplastiek (1918), aardewerk met glazuur, 41x 10 x 5 cm
A.M.W. Odé, Dierplastiek (1918), aardewerkAardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur. met glazuurDun, meestal glanzend deklaagje. (Toegepaste Kunst Project, RKD), 41x 10 x 5 cm

1820-1960

Het is een bijzondere en unieke collectie die een goed beeld geeft van wat er in de periode 1820-1960 bij De Porceleyne Fles is geproduceerd. Uit de periode vóór de 19e eeuw bezit de Rijksdienst geen objecten van de fabriek.

Delfts aardewerkAardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur.

De fabriek werd opgericht in 1653, zo’n kwartEen kwartslag van een trap, wending over 90°. (Haslinghuis) eeuw nadat de eerste aardewerkbakkerijen in Delft begonnen met de vervaardiging van Delfts aardewerkAardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur.. Delfts aardewerkAardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur. bootst het Chinees porselein na, dat sinds het begin van de 17e eeuw door de VOC werd aangevoerd. De Porceleyne Fles wist als enige Delftse aardewerkfabriek de 19e eeuw te overleven en ging door met de vervaardiging van vernieuwingsaardewerk.

Bruiklenen

Een groot aantal objecten van De Porceleyne Fles is in bruikleen gegeven bij verscheidene musea. Het Princessehof heeft tegeltableaus, porselein-biscuit, Nieuw-Delfts en objecten van de Experimentele Afdeling. Het Haags Gemeentemuseum heeft 19e eeuws keramiek (waaronder Blauw-Delfts en Chinees decor), vernieuwingsaardewerk 1886-1925, aardewerkAardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur. met hoekige geometrische patronenOntwerp van een bouwwerk, eerst in abstracte zin, sedert XVIa tekening of schilderij. Ook: model: in 1528 werd een patroon voor onderdelen van de schouw in het Vrije te Brugge in het klein in witte kalksteen gesneden. bewerp. (Haslinghuis) in blauwwit en servies Zeeland van Le Comte in bruikleen. Museum Lambert van Meerten heeft Jacoba aardewerkAardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur., Nieuw Perzisch, keramiek met decoratie van Gidding, ontwerpen van Senf, Gidding en Hoytema en een tekening van Le Comte voor tegeltableau fabriek De Porceleyne Fles. De Gemeentemusea Delft hebben vazenRelatief hoge houders met een smalle opening, voornamelijk bestemd om een of meerdere knoppen of bloemen in te zetten. met decor van Gidding (reflet metallique), het Drents Museum vaasjes met loopglazuur en een tegeltableau van Le Comte en het Purmerends Museum een kan met aalscholver.

Over deze deelcollectie

Depotschatten

Een mooi voorbeeld van de Renaissance herleving is het tegeltableau met grotesk van A. Le Comte. Er zijn fraaie kommen , vazenRelatief hoge houders met een smalle opening, voornamelijk bestemd om een of meerdere knoppen of bloemen in te zetten. en tegelsGebakken plak klei, al dan niet geglazuurd. Op de tegel kan een voorstelling of een tekst ingebakken zijn. Ook een reliëf kan de tegel sieren. Oud- en Nieuw-Perzisch en luster van kunstenaars als Senf en Burghoorn, twee dierplastieken uit ca. 1916 van Arend Odé, maar ook monumentale stukken. De collectie bevat unica van de Experimentele Afdeling, onder meer van Girod-Westenenk. Onder de ontwerptekeningen bevinden zich aquarellen van Senf met als onderwerp de keramische industrie.

Herkomst

In 1985 kocht de Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK) de collectie keramische objecten en ontwerptekeningen van De Porceleyne Fles. Andere objecten zijn in bezit gekomen door aankopen in de jaren 70 en 80. Dit is gebeurd via veilinghuizen en antiquairs (onder meer Kunsthandel Van VeenVeen is een laag afgestorven plantenmateriaal in diverse stadia van afbraak. Het ontstaat door de opeenstapeling van vegetatieresten in moerassen en veengebieden.) en door overdracht (bijvoorbeeld van Huis Lambert van Meerten).

Relatie met andere collecties

Veel werk uit de deelcollectie De Porceleyne Fles is vervaardigd tijdens de vernieuwingsperiode in het kunstaardewerk (1870-1930). Uit deze periode bezit de Rijksdienst ook (sier)aardewerkAardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur. van andere Nederlandse aardewerkfabrieken, keramisten en ontwerpers. Het betreft onder meer Rozenburg (Den Haag), Zuid-Holland, Zenith, Goedewaagen en Regina (Gouda), Haga, Brantjes en Jacob Vet & Co (Purmerend), Brouwer en De Rijn (Leiderdorp), St. Lucas en Holland (Utrecht), De Distel en Amstelhoek (Amsterdam), RAM en de Arnhemsche Fayence Fabriek (Arnhem) en ESKAF (Steenwijk).

Zoeken in deze deelcollectie

Op collectienederland.nl is deze deelcollectie te doorzoeken.

Meer informatie

Zie ook deze artikelen


Hoort bij deze thema's


Specialist(en)


    Contact

    Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 25 jan 2021 om 14:24.