Nalatenschap Johannes de Haas

Introductie

De 151 studies van Johannes Hubertus de Haas (1853-1908) zijn niet gedateerd. De meeste studies zijn in olieverf op papier geschilderdSchilderen: oppervlakkige behandeling, bestaande uit het aanbrengen van één of meer verflagen. en geplakt op mahoniehouten paneeltjes van circa 31 bij 47 centimeterEen centimeter (cm) is een lengte van 0,01 meter = 10 mm. Centi komt van het Latijnse woord 'centum', honderd. De centimeter is de gebruikelijke eenheid voor metingen in huiselijke omstandigheden, bijvoorbeeld lichaamslengte, afmetingen van meubels, kleding enzovoort. In technische tekeningen wordt liever de millimeter gebruikt.. Enkele studies zijn op karton geschilderdSchilderen: oppervlakkige behandeling, bestaande uit het aanbrengen van één of meer verflagen..

J.H.L. de Haas, Weide met greppel en hek (1899), olieverf op papier, 31 x 47 cm
J.H.L. de Haas, Weide met greppel en hek (1899), olieverf op papier, 31 x 47 cm
J.H.L. de Haas, studie van een koe (1899), olieverf op papier, 41,5 x 31 cm
J.H.L. de Haas, studie van een koe (1899), olieverf op papier, 41,5 x 31 cm
J.H.L. de Haas, studie van een koe (1899), olieverf op papier, 38 x 25 cm
J.H.L. de Haas, studie van een koe (1899), olieverf op papier, 38 x 25 cm
J.H.L. de Haas, studie van twee ezels (1892), olieverf op papier, 31 x 47 cm
J.H.L. de Haas, studie van twee ezels (1892), olieverf op papier, 31 x 47 cm
J.H.L. de Haas, Studie van een lastezel (1899), olieverf op papier, 31 x 47 cm
J.H.L. de Haas, Studie van een lastezel (1899), olieverf op papier, 31 x 47 cm

Veemarkten

Vrijwel elke zomer trok De Haas door Nederland om veemarkten af te lopen. Hij was daarbij op zoek naar modellen voor zijn olieverfstudies van zwart-, bruin- of vaalbonte koeien en stieren: veelal rassen die door genetische beïnvloeding in de 20e eeuw zeer zeldzaam zijn geworden. Soms kocht De Haas zelfs koeien om ze ongehinderd te kunnen observeren en te schilderenSchilderen: oppervlakkige behandeling, bestaande uit het aanbrengen van één of meer verflagen.. In Noord-Frankrijk schilderde De Haas ook ezels en verder schilderde hij duinlandschappen. Dit laatste deed hij in Zeeland, Texel en De Panne. In de Belgische Kempen schilderde hij ook heidelandschappen. Van de 151 olieverfstudies zijn er 25 uitgeleend aan kleine NederlandseHet Nederlands is een West-Germaanse taal en de moedertaal van de meeste inwoners van Nederland, België en Suriname. In de Europese Unie spreken ongeveer 23 miljoen mensen Nederlands als eerste taal, en een bijkomende vijf miljoen als tweede taal. Verder is het Nederlands ook een officiële taal van de Caraïbische (ei)landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten, terwijl er nog minderheden bestaan in Frankrijk, Duitsland en in mindere mate Indonesië, en nog ruim een half miljoen sprekers in de Verenigde Staten, Canada en Australië. De Kaap-Hollandse dialecten van Zuid-Afrika en Namibië werden gestandaardiseerd tot Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands. gemeentesEen gemeente is een openbaar lichaam met zelfbestuur en bevoegdheid binnen een gebied kleiner dan dat van een provincie. (stadhuizen), het Nationale Veeteelt Museum in Beers en het Hollands Kaasmuseum in Alkmaar.

Over deze deelcollectie

Depotschatten

Het geheel van de 126 studies van De Haas in depot is bijzonder. De landschappen (R591/ R637/ R638), ezels (R654 /R666 / R667) en koeien (R578 / R649) zijn goed te combineren.

Herkomst

Johannes Hubertus de Haas (1853-1908) volgde van 1845 tot 1847 lessen aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en liet hier 167 studies na. Vanaf 1954 zijn er daarvan 151 overgedragen aan de Rijksdienst en zijn voorgangers.

Relatie met andere collecties

Schilderijen van De Haas zijn te vinden in het Gemeentemuseum Den Haag, Museum Mesdag in Den Haag, Rijksmuseum Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam en Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 25 jan 2021 om 13:24.