Sieraden (deelcollectie)

Introductie

NederlandseHet Nederlands is een West-Germaanse taal en de moedertaal van de meeste inwoners van Nederland, België en Suriname. In de Europese Unie spreken ongeveer 23 miljoen mensen Nederlands als eerste taal, en een bijkomende vijf miljoen als tweede taal. Verder is het Nederlands ook een officiële taal van de Caraïbische (ei)landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten, terwijl er nog minderheden bestaan in Frankrijk, Duitsland en in mindere mate Indonesië, en nog ruim een half miljoen sprekers in de Verenigde Staten, Canada en Australië. De Kaap-Hollandse dialecten van Zuid-Afrika en Namibië werden gestandaardiseerd tot Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands. sieraden uit de periode 1960-1990 vormen de kern van deze deelcollectie.

Nicolaas van Beek, Collier (1962), zilver, 19,5 x 17 x 0,5 cm
Nicolaas van Beek, Collier (1962), zilverTe gebruiken voor het zuivere metaalelement met het symbool Ag en het atoomnummer 47. Het metaal is smeedbaar, vervormbaar en wit van kleur met een kenmerkende glans en wordt als edel beschouwd. Ook te gebruiken voor dit metaal wanneer het wordt bewerkt en gevormd om, meestal in combinatie met andere stoffen, diverse voorwerpen en materialen te maken. (Archeological Base Register, RCE corporate website), 19,5 x 17 x 0,5 cm

Van de 900 sieraden zijn er slechts enkele tientallen vóór 1945 gemaakt. Het gaat daarbij om ivoren broches uit de collectie van Willem van Rede, een aantal ringen uit 1870, enkele gebruiksvoorwerpen (onder meer poederdozen en horloges) en een paar sieraden in Art NouveauArt Nouveau is een architectuurstijl die na 1890 ontstond en slechts tot enkele jaren na 1900 van belang was. Kenmerkend voor de Art Nouveau bouwkunst is het laten zien van constructieve elementen, echter op zo'n manier dat zij als versiering dienen. Giet-, smeedijzer en glas spelen een belangrijke rol. Kenmerkend zijn de asymmetrie en de toepassing van grote bogen en versiering met majolicategels, zowel binnen als buiten. Grote plasticiteit van gevels werd bereikt door gebruik van loggia's, erkers en torentjes. De stijl werd voornamelijk toegepast op winkels, apotheken, verzekeringskantoren en warenhuizen.- en Art Decostijl. De collectie Oakes bevat Zeeuwse volkssieraden als zilveren sluitingen, knopen, oorijzers, oorringen, schoengespen en breidopjes. Deze collectie bevindt zich in Museum De Schotse Huizen.

Experimentele sieraden

In de periode 1960-1990 werden experimentele sieraden gemaakt van de meest uiteenlopende materialenEen materiaal is een natuurlijke of kunstmatig geproduceerde stof, grondstof of ingrediënt die bestemd is om verwerkt te worden tot het maken van objecten. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed): aluminium, staal, textiel, plasticsKunststoffen zijn chemische verbindingen die door niet-natuurlijke scheikundige processen worden gemaakt. (Wikipedia), papier. Sieraden werden meer en meer een serieproduct. Ontwerpers als Emmy van Leersum en Gijs Bakker lieten zich leiden door de ruimtelijke werking waarbij de draagbaarheid soms ondergeschikt werd. Er ontstonden hoofdvormen, halskragen, niet-decoratieve en ‘antistatus’ sieraden.

CODA

Cultuur Onder Dak Apeldoorn (CODA) heeft ruim 100 sieraden in bruikleen. Hieronder bevinden zich halssieraden van Robert Smit, Annelies Planteydt en Nicolaas van Beek. Het Stedelijk Museum in Den Bosch heeft 110 sieraden in bruikleen, waaronder een halssieraad van Chris Steenbergen en een armband van Carel Visser. Ook het Gemeentemuseum Den Haag heeft ruim 100 sieraden in bruikleen, waaronder een armband van Hans van der Heijden en een paar oorhangers van Chris Steenbergen (K60352). Het Museum voor Moderne Kunst Arnhem heeft een tiental sieraden in bruikleen. Hieronder bevinden zich een broche van Riet Neerincx en een armband van Paul van Zwollo.

Over deze deelcollectie

Depotschatten

In depot een collier Petra de Wit (K86153) en een collier van Nicolaas van Beek (K91080). Ook zijn er nog vele voorbeelden van niet-experimentele sieraden uit de twintigste-eeuw.

Herkomst

De sieradencollectie is ontstaan via rijksaankopen en via de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR). Ook zijn sieraden aangekocht voor specifieke tentoonstellingen. Voorbeelden zijn Sier in serie in 1973-74, 1975 en 1980-81, de live-presentatie Sieraad 1966-1986 in Museum het Kruithuis in Den Bosch en Getooid en Versierd (1991).

Relatie met andere collecties

Vergelijkbare collecties zijn aanwezig in CODA, het Stedelijk Museum Den Bosch en het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 25 jan 2021 om 13:24.