sikkelspanten

Versie door RCEbot (overleg | bijdragen) op 20 aug 2024 om 05:34
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Geconstrueerd ijzeren kapspant voor grote overspanningen waarvan de boven- en onderzijde samen een sikkelvorm hebben. De boven- en onderzijde zijn verbonden door schoren. Het spanttype werd het eerst toegepast in Engeland in het Lime Street Station in Liverpool in 1851. In Nederland werd het m.n. van 1860-’70 gebruikt in de stations van de Nederlandsche Rhijnspoormaatschappij, zoals het Weesperpoortstation in Amsterdam en de stations van Leeuwarden en Zwolle. De stationskap van Zwolle werd in 1993 vervangen door een constructie die wel de vormen heeft behouden, maar niet de oorspr. maten en verbindingen. (Haslinghuis)


U kunt op deze kennisbank reageren via het reactieformulier.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 20 aug 2024 om 05:34.