Monumenten/480818: verschil tussen versies

< Rijksmonumenten
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 8: Regel 8:


===Kenmerken===
===Kenmerken===
<table border="1" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
* Datering: 1935-1936
<tr>
* Bouwstijl: Nieuwe Bouwen
<td>Datering</td>
* Architect: J.A. Brinkman en L.C. van der Vlugt, met medewerking van M. Zwanenburg
<td>1935-1936</td>
* Rijksmonument sinds: 24 februari 2003
</tr>
<tr>
<td>Bouwstijl</td>
<td>Nieuwe Bouwen </td>
</tr>
<tr>
<td>Architect</td>
<td>J.A. Brinkman en L.C. van der Vlugt, met medewerking van M. Zwanenburg</td>
</tr>
<tr>
<td>Rijksmonument sinds</td>
<td>24 februari 2003</td>
</tr>
</table>
|Omschrijving=== Verplaatsing van de vliegtuigloods ==
|Omschrijving=== Verplaatsing van de vliegtuigloods ==
Vliegtuigloods werk ontworpen door Brinkman, Van der Vlugt en Zwanenburg, en maakte onderdeel uit van vliegveld Ypenburg. Vanwege defensiebezuinigingen en het einde van de Koude Oorlog werd in 1990 besloten vliegveld Ypenburg te sluiten.<ref>[https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegveld_Ypenburg  Vliegveld Ypenburg op Wikipedia]</ref>  
Vliegtuigloods werk ontworpen door Brinkman, Van der Vlugt en Zwanenburg, en maakte onderdeel uit van vliegveld Ypenburg. Vanwege defensiebezuinigingen en het einde van de Koude Oorlog werd in 1990 besloten vliegveld Ypenburg te sluiten.<ref>[https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegveld_Ypenburg  Vliegveld Ypenburg op Wikipedia]</ref>  

Versie van 22 jun 2023 03:02

(480818) monumentenregisterMonumentnummer: 480818

Introductie

De vliegtuigloods aan de Lindberghstraat te Hoogeveen is tussen 1935 en 1936 ontworpen door J.A. Brinkman en L.C. van der Vlugt, met medewerking van M. Zwanenburg. De loods kenmerkt zich door de bijzonder ijle stalen draagconstructie en de nog oorspronkelijke roldeuren en is in oorsprong bestemd voor de stalling van zo’n dertig sport- en zakenvliegtuigen. De vliegtuigloods maakte oorspronkelijk deel uit van vliegveld Ypenburg (gemeente Rijswijk, Zuid-Holland), maar is in 2000 verplaatst naar vliegveld Hoogeveen.

Kenmerken

  • Datering: 1935-1936
  • Bouwstijl: Nieuwe Bouwen
  • Architect: J.A. Brinkman en L.C. van der Vlugt, met medewerking van M. Zwanenburg
  • Rijksmonument sinds: 24 februari 2003
Zwartwit foto van de vliegtuigloods op vliegveld Ypenburg. Op de voorgrond geparkeerde auto's. Aan de vliegtuigloods een aanbouw die na de verplaatsing naar vliegveld Hoogeveen niet is herbouwd.
Aanzicht vliegtuigloods op de oorspronkelijke locatie vliegveld Ypenburg. Collectie: RCE Beeldbank. Rechten: CC BY-SA 3.0
Zwartwit foto van de kapconstructie van de vliegtuigloods op vliegveld Ypenburg.
Kapconstructie van de vliegtuigloods. Collectie: RCE Beeldbank. Rechten: CC BY-SA 3.0

Verplaatsing van de vliegtuigloods

Vliegtuigloods werk ontworpen door Brinkman, Van der Vlugt en Zwanenburg, en maakte onderdeel uit van vliegveld Ypenburg. Vanwege defensiebezuinigingen en het einde van de Koude Oorlog werd in 1990 besloten vliegveld Ypenburg te sluiten.[1]

Vervolgens werd in 1998 het plan opgevat om de vliegtuigloods op Ypenburg te demonteren en opnieuw op te bouwen in Hoogeveen, alwaar de loods gerestaureerd en door de Stichting Museum Historische Luchtvaart in gebruik zou worden genomen. Uit het advies (zie Bronnen & verwijzingen hieronder) van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (nu: RCE) blijkt dat de – niet historische waardevolle – aanbouw aan de rechter gevel na de verplaatsing naar Hoogeveen niet meer herbouwd zou worden.

Hoewel de historische context door de verplaatsing verloren zou gaan, heeft de Rijksdienst de gemeente geadviseerd de vergunning voor de verplaatsing van de vliegtuigloods te verlenen, vooral omdat de loods hiermee zijn oorspronkelijke functie zou herkrijgen. In 2000 werd de vliegtuigloods herbouwd op vliegveld Hoogeveen.

Bronnen en verwijzingen

Zie ook

Meer informatie
Meer over het monumentenregister en de pagina's in deze kennisbank is te vinden in Monumenten - Rijksmonumentenregister.
Meer over wat er is beschermd is te vinden in de leeswijzer.

Vragen, verbeteringen of opmerkingen?
U kunt op deze kennisbank reageren via het reactieformulier.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 22 jun 2023 om 03:02.