Aanmelden
Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar het menu
Kennisbank
Thema's
Artikelen
Monumenten
Lezen
Formulier bekijken
Geschiedenis weergeven
Pagina exporteren
Artikel bewerken: Rudi van de Wint (1942-)
U hebt geen toestemming om deze pagina te bewerken, want:
De gevraagde handeling is voorbehouden aan gebruikers in een van de volgende groepen:
gebruikers
,
beheerders
.
U hebt geen rechten om de gevraagde handeling te verrichten.
Elementtype
Artikel
Status
*
Publiceren
Ter redactie
In bewerking
Niet publiceren
Voorkeurslabel
*
Artikelsoort
Afbeelding
Behoud en beheer
Collectie
Lijst van ... artikelen
Locatie
Materiaal
Methoden en technieken
Object
Overig
Persoon
Proces
Standpunt
Wetten en regelingen
Introductie
In de collectie van de Rijksdienst bevinden zich twee portretten van een vrouw op de rug gezien. Rudi van de Wint schilderde ze aan het einde van de jaren zestig. Enkele jaren geleden bezocht de zoon van Rudi van de Wint, Gijs van de Wint de Rijksdienst. Samen bekeken we de werken van zijn in 2006 overleden vader. Gijs herkende in de twee portretten zijn vaders eerste echtgenote schrijfster Ellen Ombre. Hij verklaarde haar rug-aanzicht vanuit het ongelukkige huwelijk tussen de beide echtlieden.
Omschrijving
==Een ongelukkig huwelijk?== Ellen Ombre (1948) is geboren in Suriname en emigreert in het begin van de jaren zestig met haar ouders naar Nederland. Ze gaat wonen in Amsterdam Oost. Zij is dan twaalf jaar oud en heeft in de eerste maanden continue heimwee naar het groen en de stilte in de tropen. ‘We kwamen hier in het vroege voorjaar het was kaal en koud alsof je in een ongewassen melkfles woont …Maar na de zomer kwam er opeens een omslag ik was bang dat ik hier weer weg moest. Ik wilde Amsterdam nooit meer verlaten.’ Kunst wordt haar passie en ze komt in contact met de hippiecultuur en met kunstenaars. Al op haar achttiende trouwt ze met kunstenaar Rudi van de Wint en gaat ze wonen in Den Helder. Vijf jaar leven ze samen. ==Maalstroom== Als het huwelijk voorbij is, wil Ombre medicijnen studeren maar haar carrière loopt anders. Na gewerkt te hebben als pikeur gaat ze naar de Sociale Academie en debuteert ze in 1992 met de verhalenbundel Maalstroom. In 2004 verschijnt haar romandebuut ''Negerjood in moederland''. Een belangrijk motief in Ombre’s verhalen is de verandering van omgeving: wat gebeurt er wanneer iemand van de ene cultuur terechtkomt in een andere. Haar verhalen worden bevolkt door figuren die hun grenzen verleggen. Zij zijn telkens bezig met hun nieuwe situatie in contrast met van hun vroegere bestaan: in Suriname droomt men van Nederland en de gouden toekomst die daar wacht, in Nederland van het paradijs in Suriname. ==Herhaling compositie in gewijzigde vorm== Evenals Ombre spelen in het werk van Van de Wint begrippen als identiteit en reflectie een rol. Het was ook onderdeel van Van de Wint’s spraakmakende performance Rudi en Jochem aan het einde van de jaren zestig. Wanneer je zijn twee portretten van Ombre naast elkaar bekijkt is het net alsof de compositie zich in gewijzigde vorm herhaalt. Ombre heeft in beide werken dezelfde houding en het haar elegant opgestoken met een oorbel in het linkeroor. Wat kleur, compositie en sfeer betreft verschillen de portretten echter van elkaar. Het ene schilderij is warm van toon terwijl het andere schilderij in bleke en koele kleuren geschilderd is. De werken versterken elkaar in hun verwijzing naar Ombre’s Surinaamse en Nederlandse achtergrond. {{Auteur |tekst=Tekst: Nathalie Menke }}
Afbeelding uploaden
Bestand uploaden
Stappen om een afbeelding te plaatsen:
upload
een afbeelding via "Bestand uploaden" hierboven ⇑
Let op: verklein je foto tot max 2000px breed (liggend), 1600px hoog (staand) en max 1MB!
kopieer de Afbeelding code
en plak die in Afbeelding plaatsen hieronder ⇓
pas de code aan
:
BESTANDSNAAM
,
BIJSCHRIFT
en
BESCHRIJVING' ' (Alt-tekst)
Herhaal dit voor elke afbeelding.
[[Bestand: BESTANDSNAAM|400px|rechts|thumb|BIJSCHRIFT|alt=BESCHRIJVING]]
Afbeelding plaatsen
[[Bestand:Rudi van de Wint Kennisbank.jpg|400px|rechts|thumb|Rudi van de Wint (1942), Compositie 1, 1969-1971, olieverf op doek, 154, 8 x 205, 4 cm., inv.nr. SZ58858 (voorzijde) en Rudi van de Wint (1942), De Bananenboot 2, 1969, olieverf op doek, 121 x 151 cm., inv.nr. SZ45277 (voorzijde) |alt=Twee schilderijen van een vrouw van achteren te zien]]
Gerelateerde
artikelen
Lid van
thema's
Rijkscollectie RCE (Thema/Rijkscollectie RCE)
Trefwoorden
Begrippen
Begrip uit de RCE thesaurus
Specialisten
Fransje Kuyvenhoven
Gabriëlle Negrón (Gabrielle Negron)
Nathalie Menke
Kleine bewerking
Opslaan
Wijzigingen bekijken
Annuleren