Rudi van de Wint (1942-): verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#element: |Paginanaam=Rudi van de Wint (1942-) |Elementtype=Artikel |Status=Publiceren |Voorkeurslabel=Rudi van de Wint (1942-) |Artikelsoort=Overig |Introductie=...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 3: Regel 3:
|Elementtype=Artikel
|Elementtype=Artikel
|Status=Publiceren
|Status=Publiceren
|Voorkeurslabel=Rudi van de Wint (1942-)
|Voorkeurslabel=Rudi van de Wint (1942-2006)
|Artikelsoort=Overig
|Artikelsoort=Overig
|Introductie=In de collectie van de Rijksdienst bevinden zich twee portretten van een vrouw op de rug gezien. Rudi van de Wint schilderde ze aan het einde van de jaren zestig. vEnkele jaren geleden bezocht de zoon van Rudi van de Wint, Gijs van de Wint de Rijksdienst. Samen bekeken we de werken van zijn in 2006 overleden vader. Gijs herkende in de twee portretten zijn vaders eerste echtgenote schrijfster Ellen Ombre. Hij verklaarde haar rug-aanzicht vanuit het ongelukkige huwelijk tussen de beide echtlieden.
|Introductie=In de collectie van de Rijksdienst bevinden zich twee portretten van een vrouw op de rug gezien. Rudi van de Wint schilderde ze aan het einde van de jaren zestig. Enkele jaren geleden bezocht de zoon van Rudi van de Wint, Gijs van de Wint de Rijksdienst. Samen bekeken we de werken van zijn in 2006 overleden vader. Gijs herkende in de twee portretten zijn vaders eerste echtgenote schrijfster Ellen Ombre. Hij verklaarde haar rug-aanzicht vanuit het ongelukkige huwelijk tussen de beide echtlieden.
|Omschrijving===Een ongelukkig huwelijk?==
|Omschrijving===Een ongelukkig huwelijk?==
Ellen Ombre (1948) is geboren in Suriname en emigreert in het begin van de jaren zestig met haar ouders naar Nederland. Ze gaat wonen in Amsterdam Oost. Zij is dan twaalf jaar oud en heeft in de eerste maanden continue heimwee naar het groen en de stilte in de tropen. ‘We kwamen hier in het vroege voorjaar het was kaal en koud alsof je in een ongewassen melkfles woont …Maar na de zomer kwam er opeens een omslag ik was bang dat ik hier weer weg moest. Ik wilde Amsterdam nooit meer verlaten.’ Kunst wordt haar passie en ze komt in contact met de hippiecultuur en met kunstenaars. Al op haar achttiende trouwt ze met kunstenaar Rudi van de Wint en gaat ze wonen in Den Helder. Vijf jaar leven ze samen.  
Ellen Ombre (1948) is geboren in Suriname en emigreert in het begin van de jaren zestig met haar ouders naar Nederland. Ze gaat wonen in Amsterdam Oost. Zij is dan twaalf jaar oud en heeft in de eerste maanden continue heimwee naar het groen en de stilte in de tropen. ‘We kwamen hier in het vroege voorjaar het was kaal en koud alsof je in een ongewassen melkfles woont …Maar na de zomer kwam er opeens een omslag ik was bang dat ik hier weer weg moest. Ik wilde Amsterdam nooit meer verlaten.’ Kunst wordt haar passie en ze komt in contact met de hippiecultuur en met kunstenaars. Al op haar achttiende trouwt ze met kunstenaar Rudi van de Wint en gaat ze wonen in Den Helder. Vijf jaar leven ze samen.  
Regel 21: Regel 21:
|Gerelateerd=Adine Engelman (1937-2015), Adriana Spilberg, Anna Pieternella Verschuure (1935-1980), Corry Gallas (1885-1967), Lydia Schouten (1948-), Marieken Verheyen (1954-), Riek Milikowski-de Raat (1918-2018)
|Gerelateerd=Adine Engelman (1937-2015), Adriana Spilberg, Anna Pieternella Verschuure (1935-1980), Corry Gallas (1885-1967), Lydia Schouten (1948-), Marieken Verheyen (1954-), Riek Milikowski-de Raat (1918-2018)
|Lid van=Thema/Rijkscollectie RCE, Thema/Vrouwen in de Rijkscollectie
|Lid van=Thema/Rijkscollectie RCE, Thema/Vrouwen in de Rijkscollectie
|Specialisten=Fransje Kuyvenhoven, Nathalie Menke, Gabrielle Negron
|Specialisten=Fransje Kuyvenhoven, Gabrielle Negron, Nathalie Menke
}}
}}

Versie van 7 mrt 2022 16:39

Introductie

In de collectie van de Rijksdienst bevinden zich twee portretten van een vrouw op de rug gezien. Rudi van de Wint schilderde ze aan het einde van de jaren zestig. Enkele jaren geleden bezocht de zoon van Rudi van de Wint, Gijs van de Wint de Rijksdienst. Samen bekeken we de werken van zijn in 2006 overleden vader. Gijs herkende in de twee portretten zijn vaders eerste echtgenote schrijfster Ellen Ombre. Hij verklaarde haar rug-aanzicht vanuit het ongelukkige huwelijk tussen de beide echtlieden.

Twee schilderijen van een vrouw van achteren te zien
Rudi van de Wint (1942), Compositie 1, 1969-1971, olieverf op doek, 154, 8 x 205, 4 cm., inv.nr. SZ58858 (voorzijde) en Rudi van de Wint (1942), De Bananenboot 2, 1969, olieverf op doek, 121 x 151 cm., inv.nr. SZ45277 (voorzijde)

Een ongelukkig huwelijk?

Ellen Ombre (1948) is geboren in Suriname en emigreert in het begin van de jaren zestig met haar ouders naar Nederland. Ze gaat wonen in Amsterdam Oost. Zij is dan twaalf jaar oud en heeft in de eerste maanden continue heimwee naar het groen en de stilte in de tropen. ‘We kwamen hier in het vroege voorjaar het was kaal en koud alsof je in een ongewassen melkfles woont …Maar na de zomer kwam er opeens een omslag ik was bang dat ik hier weer weg moest. Ik wilde Amsterdam nooit meer verlaten.’ Kunst wordt haar passie en ze komt in contact met de hippiecultuur en met kunstenaars. Al op haar achttiende trouwt ze met kunstenaar Rudi van de Wint en gaat ze wonen in Den Helder. Vijf jaar leven ze samen.

Maalstroom

Als het huwelijk voorbij is, wil Ombre medicijnen studeren maar haar carrière loopt anders. Na gewerkt te hebben als pikeur gaat ze naar de Sociale Academie en debuteert ze in 1992 met de verhalenbundel Maalstroom. In 2004 verschijnt haar romandebuut Negerjood in moederland. Een belangrijk motief in Ombre’s verhalen is de verandering van omgeving: wat gebeurt er wanneer iemand van de ene cultuur terechtkomt in een andere. Haar verhalen worden bevolkt door figuren die hun grenzen verleggen. Zij zijn telkens bezig met hun nieuwe situatie in contrast met van hun vroegere bestaan: in Suriname droomt men van Nederland en de gouden toekomst die daar wacht, in Nederland van het paradijs in Suriname.

Herhaling compositie in gewijzigde vorm

Evenals Ombre spelen in het werk van Van de Wint begrippen als identiteit en reflectie een rol. Het was ook onderdeel van Van de Wint’s spraakmakende performance Rudi en Jochem aan het einde van de jaren zestig. Wanneer je zijn twee portretten van Ombre naast elkaar bekijkt is het net alsof de compositie zich in gewijzigde vorm herhaalt. Ombre heeft in beide werken dezelfde houding en het haar elegant opgestoken met een oorbel in het linkeroor. Wat kleur, compositie en sfeer betreft verschillen de portretten echter van elkaar. Het ene schilderij is warm van toon terwijl het andere schilderij in bleke en koele kleuren geschilderd is. De werken versterken elkaar in hun verwijzing naar Ombre’s Surinaamse en Nederlandse achtergrond.

Tekst: Nathalie Menke

Vragen, verbeteringen of opmerkingen?
U kunt op deze kennisbank reageren via het reactieformulier.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 7 mrt 2022 om 16:39.