Zierikzee/Colijnsplaat - Zeelandbrug
< Rijksmonumenten⇐ (532197) monumentenregisterMonumentnummer: 532197
Introductie
Zeelandburg.
Kenmerken
- Datering: 1963-1965
- Architect: Rijkswaterstaat
- Bouwstijl: n.v.t.
- Rijksmonument sinds: 15 december 2015
De brug overspant de Oosterschelde en verbindt Schouwen-Duivenland met Noord-Beveland. De brug is onderdeel van de N256.
De brug bestaat uit 54 pijlers met daartussen 52 geprefabriceerde overspanningen van 95 meter en een beweegbaar gedeelte van 40 meter (basculebrug). De brug heeft twee rijstroken en een smal fietspad. Een vluchtstrook ontbreekt. De brug heeft een lengte van 5022 meter. De overspanningen laten een doorvaarthoogte van 15 meter toen.
Voor elk van de 54 pijlers zijn drie holle betonnen palen in de zeebodem geboord. Daarop werd een koppelstuk in de vorm van een omgekeerde V geplaatst. Hierop steunen drie kokers die de geprefabriceerde overspanningen van 95 meter vormen.
De brug is in 2000 aangepast met als doel de brug verkeersveiliger te maken. De leuningen aan beide zijden zijn toen vervangen door betonnen voortuigkeringen, zogenaamde barriers, die het uitzicht wegnemen. De brugleuning aan de buitenzijde van het fietspad is niet vervangen, zodat fietsers nog steeds uitzicht hebben. Vanwege het zoute water wordt de coating van de brug voortdurend bijgehouden.
Monumentale waarde
De Zeelandbrug is van groot belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek. De brug heeft hoogwaardige esthetische kwaliteiten, doordat de functionele en economisch bepaalde ontwerpeisen hebben geleid tot een spectaculaire ritmiek van 52 zich herhalende gebogen brugelementen op 95 pijlers. Bij oplevering was het de langste brug van Europa en nog steeds is het de langste brug van Nederland.
De brug is zeer beeldbepalend voor zijn omgeving en wordt gezien als symbool voor de provincie Zeeland. De brug is van groot belang omdat het een snelle verbinding vormt van de provincie Zeeland met het Noorden waardoor agrarische producten sneller afgevoerd konden worden en ook de bereikbaarheid voor toeristen beter werd. De brug zorgde voor een betere verbinding van Vlissingen, Middelburg en Goes met Zierikzee, Bruinisse en Rotterdam. De brug verbond destijds letterlijk en figuurlijk de eilanden met de rest van Nederland, waarna Zeeland beter bereikbaar werd en minder geïsoleerd.
Typologisch is de brug van groot belang vanwege de innovatieve vorm van overspanning. Eerste brug in open zeewater.
Bronnen en verwijzingen
- Loenen, J.J.H. van, Ontwikkeling en ontwerp van de Oosterscheldebrug, In: Bouw 20(1965) p. 796-801
- Marieke Kuipers, Toonbeelden van de Wederopbouw. Architectuur, stedenbouw en landinrichting van herrijzend Nederland, Zwolle 2002
- Monumenten in Nederland Ronald Stenvert e.a., Monumenten in Nederland: Zeeland - Colijnsplaat, 2003, p. 92
- Wikipedia
Meer informatie
Meer over het monumentenregister en de pagina's in deze kennisbank is te vinden in Monumenten - Rijksmonumentenregister.
Meer over wat er is beschermd is te vinden in de leeswijzer.
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 13 mrt 2024 om 04:02.