Lichtlijnen - tabel - materialen in lichtgevoeligheidsklassen: verschil tussen versies

k (Tekst vervangen - "|Gerelateerd=" door "|Gerelateerd aan artikel=")
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 16: Regel 16:
<tr>
<tr>
<td colspan="3" rowspan="1"></td>
<td colspan="3" rowspan="1"></td>
<td colspan="3"><strong>Voorwerpen</strong></td>
<td colspan="3">'''Voorwerpen'''</td>
<td colspan="2"><strong>Dragers</strong></td>
<td colspan="2">'''Dragers'''</td>
<td><strong>Afwerkingen, kleurstoffen, pigmenten</strong></td>
<td>'''Afwerkingen, kleurstoffen, pigmenten'''</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td><strong>0. Als nieuw</strong></td>
<td>'''0. Als nieuw'''</td>
<td>gevoelig materiaal dat nooit of zelden<br />
<td>gevoelig materiaal dat nooit of zelden<br />
aan licht isblootgesteld, nog in (bijna)<br />
aan licht isblootgesteld, nog in (bijna)<br />
originele toestand verkeert en daar zijn<br />
originele toestand verkeert en daar zijn<br />
waarde aan ontleent</td>
waarde aan ontleent</td>
<td><strong>&lt;1</strong></td>
<td>'''&lt;1'''</td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="2"></td>
<td colspan="2"></td>
Regel 32: Regel 32:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td colspan="1" rowspan="3"><strong>1. Hoog gevoelig</strong></td>
<td colspan="1" rowspan="3">'''1. Hoog gevoelig'''</td>
<td colspan="1" rowspan="3">de meeste plantaardige kleurstoffen<br /><br />
<td colspan="1" rowspan="3">de meeste plantaardige kleurstoffen<br /><br />
de meeste kleurstoffen uit insecten<br /><br />
de meeste kleurstoffen uit insecten<br /><br />
Regel 42: Regel 42:
de meeste kleurenfoto’s met ‘colour’ in procesnaam<br />
de meeste kleurenfoto’s met ‘colour’ in procesnaam<br />
sommige mineralen</td>
sommige mineralen</td>
<td><strong>1<strong></td>
<td>'''1'''</td>
<td colspan="3">gekleurd werk op papier (aquarel,pastel,<br />
<td colspan="3">gekleurd werk op papier (aquarel,pastel,<br />
miniaturen, gekleurde prenten, meeste<br />
miniaturen, gekleurde prenten, meeste<br />
Regel 74: Regel 74:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td><strong>2</strong></td>
<td>'''2'''</td>
<td colspan="3">kleurenfotoafdrukken</td>
<td colspan="3">kleurenfotoafdrukken</td>
<td colspan="2">mahonie fineer<br />
<td colspan="2">mahonie fineer<br />
Regel 91: Regel 91:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td><strong>3</strong></td>
<td>'''3'''</td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="2">linnen - onbehandeld<br />
<td colspan="2">linnen - onbehandeld<br />
Regel 104: Regel 104:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td colspan="1" rowspan="3"><strong>2. Gevoelig</strong></td>
<td colspan="1" rowspan="3">'''2. Gevoelig'''</td>
<td colspan="1" rowspan="3">sommige historische plantaardige kleurstoffen<br /><br />
<td colspan="1" rowspan="3">sommige historische plantaardige kleurstoffen<br /><br />
het meeste bont, haar en vachten<br /><br />
het meeste bont, haar en vachten<br /><br />
Regel 110: Regel 110:
schilderijen op doek, paneel, etc.<br /><br />
schilderijen op doek, paneel, etc.<br /><br />
beschilderd hout, polychromie, meubels</td>
beschilderd hout, polychromie, meubels</td>
<td><strong>4</strong></td>
<td>'''4'''</td>
<td colspan="3">
<td colspan="3">
Chinees lakwerk<br /><br />
Chinees lakwerk<br /><br />
Regel 127: Regel 127:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td><strong>5</strong></td>
<td>'''5'''</td>
<td colspan="3">
<td colspan="3">
kleurenfoto’s volgens silver-dye bleach, bv cibachrome<br /><br />
kleurenfoto’s volgens silver-dye bleach, bv cibachrome<br /><br />
Regel 143: Regel 143:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td><strong>6</strong></td>
<td>'''6'''</td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="2">zijde - onbehandeld<br />
<td colspan="2">zijde - onbehandeld<br />
Regel 151: Regel 151:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td colspan="1" rowspan="2"><strong>3. Laag gevoelig</strong></td>
<td colspan="1" rowspan="2">'''3. Laag gevoelig'''</td>
<td colspan="1" rowspan="2">kunstenaarspigmenten ‘permanent’, ‘AA’<br /><br />
<td colspan="1" rowspan="2">kunstenaarspigmenten ‘permanent’, ‘AA’<br /><br />
moderne pigmenten voor buitengebruik (autolak)<br /><br />
moderne pigmenten voor buitengebruik (autolak)<br /><br />
meeste moderne acrylverf - goede kwaliteit<br /><br />
meeste moderne acrylverf - goede kwaliteit<br /><br />
structurele kleuren in insecten</td>
structurele kleuren in insecten</td>
<td><strong>7</strong></td>
<td>'''7'''</td>
<td colspan="3">zilver-gelatine foto’s z/w (geen UV!)</td>
<td colspan="3">zilver-gelatine foto’s z/w (geen UV!)</td>
<td colspan="2">papier - goede kwaliteit lompen<br />
<td colspan="2">papier - goede kwaliteit lompen<br />
Regel 166: Regel 166:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td><strong>8</strong></td>
<td>'''8'''</td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="2">parelmoer</td>
<td colspan="2">parelmoer</td>
Regel 172: Regel 172:
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td colspan="1"><strong>4. Niet gevoelig</strong></td>
<td colspan="1">'''4. Niet gevoelig'''</td>
<td colspan="1">de meeste anorganische materialen</td>
<td colspan="1">de meeste anorganische materialen</td>
<td><strong>&gt;8</strong></td>
<td>'''&gt;8'''</td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="3"></td>
<td colspan="2">emaille<br />
<td colspan="2">emaille<br />

Versie van 24 jun 2023 03:00

Introductie

Deze tabel hoort bij het artikel Lichtlijnen - beperken lichtschade museale objecten.

Gevoeligheidsklasse Algemene omschrijving ISO
waarde
Specifieke voorbeelden
Voorwerpen Dragers Afwerkingen, kleurstoffen, pigmenten
0. Als nieuw gevoelig materiaal dat nooit of zelden

aan licht isblootgesteld, nog in (bijna)
originele toestand verkeert en daar zijn

waarde aan ontleent
<1
1. Hoog gevoelig de meeste plantaardige kleurstoffen

de meeste kleurstoffen uit insecten

de meeste vroeg-sythetische kleurstoffen

veel goedkope synthetische kleurstoffen

in verschillende media

de meeste viltstiften

het meeste gekleurde papier van <20ste eeuw

de meeste kleurenfoto’s met ‘colour’ in procesnaam

sommige mineralen
1 gekleurd werk op papier (aquarel,pastel,

miniaturen, gekleurde prenten, meeste
kleurstoffen uit inkttekeningen)
behang - gekleurd papier en textiel
foto - 19de-eeuwse en experimentele
technieken
gekleurd textiel, tapijten
meubels met gekleurde stoffering
vloeistofpreparaten

herbaria (gedroogde planten)
krantenpapier

leer - gekleurd
leer - plantaardig gelooid
papier van slechte kwaliteit (vergeeld)
kunststoffen - gekleurd
PUR-ether (verkleurt)
zijde - verzwaard
gekleurde was

polyamide - niet gestabiliseerd
Bismarck bruin

curcuma (geelwortel)
eosine
indigokarmijn
methylviolet op papier
rubberlijm
safflower
saffraan
inkten op kleurstofbasis

Victoriablauw op papier
2 kleurenfotoafdrukken mahonie fineer

vurenhout - onbehandeld
ivoor
natuurrubber

polystyreen
geelhout, fustic

guttegom (gamboge)
henna
karmijnrood (lak)
cochenille op tinchloride in lijnolie
meekrap op katoen en in lijnolie op aluin
quercitron (lak)

rodamine op papier
3 linnen - onbehandeld

kopieerpapier

epoxyhars
cochenille op wol en katoen

balpeninkt blauw
indigo op papier, katoen en zijde
meekrap op zijde
woude met aluminium beits op wol

ijzergallusinkt
2. Gevoelig sommige historische plantaardige kleurstoffen

het meeste bont, haar en vachten

de meeste kleurenfoto’s met ‘chrome’ in procesnaam

schilderijen op doek, paneel, etc.

beschilderd hout, polychromie, meubels
4

Chinees lakwerk

zwart-wit werk op goede kwaliteit papier (grafiet, houtskool, zwart krijt, etsen, gravures)

wol, flanel, gabardine

bont, vacht
been, bot, hoorn
leer - chroomgelooid
veren, haar

PVC
lac-lac op wol

zeewier op wol
woude met tinbeits op wol

bistre inkt
5

kleurenfoto’s volgens silver-dye bleach, bv cibachrome

zwart-wit foto’s op papier

perkament
ebbenhout
alizarine (synth) als lak en op wol

sepia inkt
galappel met ijzerbeits
smack (sumac) met ijzerbeits
meeste zwarte natuurlijke kleurstoffen
kleurpotloden - aantal moderne, pink,

oranje, geel, rood
6 zijde - onbehandeld
PUR-ether (verkruimelt)
cochenille op zijde
vermiljoen
3. Laag gevoelig kunstenaarspigmenten ‘permanent’, ‘AA’

moderne pigmenten voor buitengebruik (autolak)

meeste moderne acrylverf - goede kwaliteit

structurele kleuren in insecten
7 zilver-gelatine foto’s z/w (geen UV!) papier - goede kwaliteit lompen

polymethylmethacrylaat

Paraloid B72
indigo op wol, meekrap op wol

chroomgeel, koningspurper

wede
8 parelmoer cadmium rood, oranje en geel
4. Niet gevoelig de meeste anorganische materialen >8 emaille

glas
keramiek, aardewerk
tegels
PVC film
metaal

steen
aardpigmenten, ijzeroxiden

witte pigmenten
echte frescopigmenten
meeste minerale pigmenten
kobaltblauw, ultramarijn
koolstof, houtskool, grafiet

zilverstift
Voor kunststoffen en rubbers moet de UV-straling uit het spectrum worden verwijderd.
Vragen, verbeteringen of opmerkingen?
U kunt op deze kennisbank reageren via het reactieformulier.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2023 om 03:00.