Lichtlijnen - tabel - materialen in lichtgevoeligheidsklassen: verschil tussen versies
k (Tekst vervangen - "|Gerelateerd=" door "|Gerelateerd aan artikel=") |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 6: | Regel 6: | ||
|Artikelsoort=Overig | |Artikelsoort=Overig | ||
|Introductie=Deze tabel hoort bij het artikel [[Lichtlijnen - beperken lichtschade museale objecten]]. | |Introductie=Deze tabel hoort bij het artikel [[Lichtlijnen - beperken lichtschade museale objecten]]. | ||
|Omschrijving=<table | |Omschrijving=<table class="klein breed"> | ||
<tr> | <tr> | ||
<th colspan="1">Gevoeligheidsklasse</th> | <th colspan="1">Gevoeligheidsklasse</th> | ||
Regel 16: | Regel 16: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td colspan="3" rowspan="1"></td> | <td colspan="3" rowspan="1"></td> | ||
<td colspan="3"> | <td colspan="3">'''Voorwerpen'''</td> | ||
<td colspan="2"> | <td colspan="2">'''Dragers'''</td> | ||
<td> | <td>'''Afwerkingen, kleurstoffen, pigmenten'''</td> | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td> | <td>'''0. Als nieuw'''</td> | ||
<td>gevoelig materiaal dat nooit of zelden<br /> | <td>gevoelig materiaal dat nooit of zelden<br /> | ||
aan licht isblootgesteld, nog in (bijna)<br /> | aan licht isblootgesteld, nog in (bijna)<br /> | ||
originele toestand verkeert en daar zijn<br /> | originele toestand verkeert en daar zijn<br /> | ||
waarde aan ontleent</td> | waarde aan ontleent</td> | ||
<td> | <td>'''<1'''</td> | ||
<td colspan="3"></td> | <td colspan="3"></td> | ||
<td colspan="2"></td> | <td colspan="2"></td> | ||
Regel 32: | Regel 32: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td colspan="1" rowspan="3"> | <td colspan="1" rowspan="3">'''1. Hoog gevoelig'''</td> | ||
<td colspan="1" rowspan="3">de meeste plantaardige kleurstoffen<br /><br /> | <td colspan="1" rowspan="3">de meeste plantaardige kleurstoffen<br /><br /> | ||
de meeste kleurstoffen uit insecten<br /><br /> | de meeste kleurstoffen uit insecten<br /><br /> | ||
Regel 42: | Regel 42: | ||
de meeste kleurenfoto’s met ‘colour’ in procesnaam<br /> | de meeste kleurenfoto’s met ‘colour’ in procesnaam<br /> | ||
sommige mineralen</td> | sommige mineralen</td> | ||
<td> | <td>'''1'''</td> | ||
<td colspan="3">gekleurd werk op papier (aquarel,pastel,<br /> | <td colspan="3">gekleurd werk op papier (aquarel,pastel,<br /> | ||
miniaturen, gekleurde prenten, meeste<br /> | miniaturen, gekleurde prenten, meeste<br /> | ||
Regel 74: | Regel 74: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td> | <td>'''2'''</td> | ||
<td colspan="3">kleurenfotoafdrukken</td> | <td colspan="3">kleurenfotoafdrukken</td> | ||
<td colspan="2">mahonie fineer<br /> | <td colspan="2">mahonie fineer<br /> | ||
Regel 91: | Regel 91: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td> | <td>'''3'''</td> | ||
<td colspan="3"></td> | <td colspan="3"></td> | ||
<td colspan="2">linnen - onbehandeld<br /> | <td colspan="2">linnen - onbehandeld<br /> | ||
Regel 104: | Regel 104: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td colspan="1" rowspan="3"> | <td colspan="1" rowspan="3">'''2. Gevoelig'''</td> | ||
<td colspan="1" rowspan="3">sommige historische plantaardige kleurstoffen<br /><br /> | <td colspan="1" rowspan="3">sommige historische plantaardige kleurstoffen<br /><br /> | ||
het meeste bont, haar en vachten<br /><br /> | het meeste bont, haar en vachten<br /><br /> | ||
Regel 110: | Regel 110: | ||
schilderijen op doek, paneel, etc.<br /><br /> | schilderijen op doek, paneel, etc.<br /><br /> | ||
beschilderd hout, polychromie, meubels</td> | beschilderd hout, polychromie, meubels</td> | ||
<td> | <td>'''4'''</td> | ||
<td colspan="3"> | <td colspan="3"> | ||
Chinees lakwerk<br /><br /> | Chinees lakwerk<br /><br /> | ||
Regel 127: | Regel 127: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td> | <td>'''5'''</td> | ||
<td colspan="3"> | <td colspan="3"> | ||
kleurenfoto’s volgens silver-dye bleach, bv cibachrome<br /><br /> | kleurenfoto’s volgens silver-dye bleach, bv cibachrome<br /><br /> | ||
Regel 143: | Regel 143: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td> | <td>'''6'''</td> | ||
<td colspan="3"></td> | <td colspan="3"></td> | ||
<td colspan="2">zijde - onbehandeld<br /> | <td colspan="2">zijde - onbehandeld<br /> | ||
Regel 151: | Regel 151: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td colspan="1" rowspan="2"> | <td colspan="1" rowspan="2">'''3. Laag gevoelig'''</td> | ||
<td colspan="1" rowspan="2">kunstenaarspigmenten ‘permanent’, ‘AA’<br /><br /> | <td colspan="1" rowspan="2">kunstenaarspigmenten ‘permanent’, ‘AA’<br /><br /> | ||
moderne pigmenten voor buitengebruik (autolak)<br /><br /> | moderne pigmenten voor buitengebruik (autolak)<br /><br /> | ||
meeste moderne acrylverf - goede kwaliteit<br /><br /> | meeste moderne acrylverf - goede kwaliteit<br /><br /> | ||
structurele kleuren in insecten</td> | structurele kleuren in insecten</td> | ||
<td> | <td>'''7'''</td> | ||
<td colspan="3">zilver-gelatine foto’s z/w (geen UV!)</td> | <td colspan="3">zilver-gelatine foto’s z/w (geen UV!)</td> | ||
<td colspan="2">papier - goede kwaliteit lompen<br /> | <td colspan="2">papier - goede kwaliteit lompen<br /> | ||
Regel 166: | Regel 166: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td> | <td>'''8'''</td> | ||
<td colspan="3"></td> | <td colspan="3"></td> | ||
<td colspan="2">parelmoer</td> | <td colspan="2">parelmoer</td> | ||
Regel 172: | Regel 172: | ||
</tr> | </tr> | ||
<tr> | <tr> | ||
<td colspan="1"> | <td colspan="1">'''4. Niet gevoelig'''</td> | ||
<td colspan="1">de meeste anorganische materialen</td> | <td colspan="1">de meeste anorganische materialen</td> | ||
<td> | <td>'''>8'''</td> | ||
<td colspan="3"></td> | <td colspan="3"></td> | ||
<td colspan="2">emaille<br /> | <td colspan="2">emaille<br /> |
Huidige versie van 30 mrt 2024 om 04:01
Introductie
Deze tabel hoort bij het artikel Lichtlijnen - beperken lichtschade museale objecten.
Gevoeligheidsklasse | Algemene omschrijving | ISO waarde |
Specifieke voorbeelden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorwerpen | Dragers | Afwerkingen, kleurstoffen, pigmenten | ||||||
0. Als nieuw | gevoelig materiaal dat nooit of zelden aan licht isblootgesteld, nog in (bijna) |
<1 | ||||||
1. Hoog gevoelig | de meeste plantaardige kleurstoffen de meeste kleurstoffen uit insecten |
1 | gekleurd werk op papier (aquarel,pastel, miniaturen, gekleurde prenten, meeste |
krantenpapier leer - gekleurd |
Bismarck bruin curcuma (geelwortel) |
|||
2 | kleurenfotoafdrukken | mahonie fineer vurenhout - onbehandeld |
geelhout, fustic guttegom (gamboge) |
|||||
3 | linnen - onbehandeld kopieerpapier |
cochenille op wol en katoen balpeninkt blauw |
||||||
2. Gevoelig | sommige historische plantaardige kleurstoffen het meeste bont, haar en vachten |
4 |
Chinees lakwerk |
wol, flanel, gabardine bont, vacht |
lac-lac op wol zeewier op wol |
|||
5 |
kleurenfoto’s volgens silver-dye bleach, bv cibachrome |
perkament ebbenhout |
alizarine (synth) als lak en op wol sepia inkt |
|||||
6 | zijde - onbehandeld PUR-ether (verkruimelt) |
cochenille op zijde vermiljoen |
||||||
3. Laag gevoelig | kunstenaarspigmenten ‘permanent’, ‘AA’ moderne pigmenten voor buitengebruik (autolak) |
7 | zilver-gelatine foto’s z/w (geen UV!) | papier - goede kwaliteit lompen polymethylmethacrylaat |
indigo op wol, meekrap op wol chroomgeel, koningspurper |
|||
8 | parelmoer | cadmium rood, oranje en geel | ||||||
4. Niet gevoelig | de meeste anorganische materialen | >8 | emaille glas |
aardpigmenten, ijzeroxiden witte pigmenten |
||||
Voor kunststoffen en rubbers moet de UV-straling uit het spectrum worden verwijderd. |
Zie ook
ArtikelenHoort bij deze thema'sSpecialist(en)
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 30 mrt 2024 om 04:01.