Lichtlijnen - tabel - materialen in lichtgevoeligheidsklassen

Versie door RCEbot (overleg | bijdragen) op 30 mrt 2024 om 03:01
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Introductie

Deze tabel hoort bij het artikel Lichtlijnen - beperken lichtschade museale objecten.

Gevoeligheidsklasse Algemene omschrijving ISO
waarde
Specifieke voorbeelden
Voorwerpen Dragers Afwerkingen, kleurstoffen, pigmenten
0. Als nieuw gevoelig materiaal dat nooit of zelden

aan licht isblootgesteld, nog in (bijna)
originele toestand verkeert en daar zijn

waarde aan ontleent
<1
1. Hoog gevoelig de meeste plantaardige kleurstoffen

de meeste kleurstoffen uit insecten

de meeste vroeg-sythetische kleurstoffen

veel goedkope synthetische kleurstoffen

in verschillende media

de meeste viltstiften

het meeste gekleurde papier van <20ste eeuw

de meeste kleurenfoto’s met ‘colour’ in procesnaam

sommige mineralen
1 gekleurd werk op papier (aquarel,pastel,

miniaturen, gekleurde prenten, meeste
kleurstoffen uit inkttekeningen)
behang - gekleurd papier en textiel
foto - 19de-eeuwse en experimentele
technieken
gekleurd textiel, tapijten
meubels met gekleurde stoffering
vloeistofpreparaten

herbaria (gedroogde planten)
krantenpapier

leer - gekleurd
leer - plantaardig gelooid
papier van slechte kwaliteit (vergeeld)
kunststoffen - gekleurd
PUR-ether (verkleurt)
zijde - verzwaard
gekleurde was

polyamide - niet gestabiliseerd
Bismarck bruin

curcuma (geelwortel)
eosine
indigokarmijn
methylviolet op papier
rubberlijm
safflower
saffraan
inkten op kleurstofbasis

Victoriablauw op papier
2 kleurenfotoafdrukken mahonie fineer

vurenhout - onbehandeld
ivoor
natuurrubber

polystyreen
geelhout, fustic

guttegom (gamboge)
henna
karmijnrood (lak)
cochenille op tinchloride in lijnolie
meekrap op katoen en in lijnolie op aluin
quercitron (lak)

rodamine op papier
3 linnen - onbehandeld

kopieerpapier

epoxyhars
cochenille op wol en katoen

balpeninkt blauw
indigo op papier, katoen en zijde
meekrap op zijde
woude met aluminium beits op wol

ijzergallusinkt
2. Gevoelig sommige historische plantaardige kleurstoffen

het meeste bont, haar en vachten

de meeste kleurenfoto’s met ‘chrome’ in procesnaam

schilderijen op doek, paneel, etc.

beschilderd hout, polychromie, meubels
4

Chinees lakwerk

zwart-wit werk op goede kwaliteit papier (grafiet, houtskool, zwart krijt, etsen, gravures)

wol, flanel, gabardine

bont, vacht
been, bot, hoorn
leer - chroomgelooid
veren, haar

PVC
lac-lac op wol

zeewier op wol
woude met tinbeits op wol

bistre inkt
5

kleurenfoto’s volgens silver-dye bleach, bv cibachrome

zwart-wit foto’s op papier

perkament
ebbenhout
alizarine (synth) als lak en op wol

sepia inkt
galappel met ijzerbeits
smack (sumac) met ijzerbeits
meeste zwarte natuurlijke kleurstoffen
kleurpotloden - aantal moderne, pink,

oranje, geel, rood
6 zijde - onbehandeld
PUR-ether (verkruimelt)
cochenille op zijde
vermiljoen
3. Laag gevoelig kunstenaarspigmenten ‘permanent’, ‘AA’

moderne pigmenten voor buitengebruik (autolak)

meeste moderne acrylverf - goede kwaliteit

structurele kleuren in insecten
7 zilver-gelatine foto’s z/w (geen UV!) papier - goede kwaliteit lompen

polymethylmethacrylaat

Paraloid B72
indigo op wol, meekrap op wol

chroomgeel, koningspurper

wede
8 parelmoer cadmium rood, oranje en geel
4. Niet gevoelig de meeste anorganische materialen >8 emaille

glas
keramiek, aardewerk
tegels
PVC film
metaal

steen
aardpigmenten, ijzeroxiden

witte pigmenten
echte frescopigmenten
meeste minerale pigmenten
kobaltblauw, ultramarijn
koolstof, houtskool, grafiet

zilverstift
Voor kunststoffen en rubbers moet de UV-straling uit het spectrum worden verwijderd.
U kunt op deze kennisbank reageren via het reactieformulier.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 30 mrt 2024 om 03:01.