Hengelo - Spoorstraat - Europatunnel

< Rijksmonumenten

(532133) monumentenregisterMonumentnummer: 532133

Introductie

Spoorwegviaduct met keermuren.

Europatunnel gezien vanaf een afstandje. Er rijdt een zilver busje uit en een paar fietsers. Links en rechts een stoplicht. Achter het viaduct is een hoog gebouw te zien.
Afb. 1. Europatunnel gezien vanaf het Industrieplein. Foto: Stipo team for urban development via Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0

Kenmerken

  • Datering: 1958-1959
  • Architect: Nederlandse Spoorwegen (afdeling betonbouw)
  • Bouwstijl: functionalisme
  • Rijksmonument sinds: 23 april 2015

Omschrijving

Rechthoekig spoorwegviaduct met vijf doorgangen voor voetgangers, (brom)fietsers en bestuurders van motorvoertuigen. Spoorlijnen op het viaduct.

Draagconstructie van gewapend beton, vulling en opbouw van baksteen. Kunstwerken van gietsteen en koper (reliëfs). De baksteen is in kettingverband gemetseld. Grijs graniet op de afgeronde hoeken, tegels tegen de binnenwanden, ijzeren bekroning/sierrand in meandervorm op het viaduct (zijde Industriestraat, zuid).

Gecanneleerde, betonnen kolommen ondersteunen het tunneldek en vormen tevens de afscheiding tussen de verkeersbanen.

Tegen het spoorwegtalud, aan de noordoostzijde van de Europatunnel, staan 4 ronde betonnen bloem-/plantenbakken opgesteld op de getrapt verlopende keermuur; alle 4 uit de bouwtijd.

Kunstwerken

  1. Martin Stolk, abstract expressionistisch kunststenen beeldhouwwerk midden boven de doorgangen voor gemotoriseerd verkeer, op een sokkel en ter hoogte van de sporen bovenop de Europatunnel, voorstellende ‘Wederopbouw’ (uitgebeeld door twee staande mansfiguren met tussen hen in een balk)
  2. Jan van Eijl, abstract expressionistisch koperen beeldhouwwerk aan de zuidzijde van de Europatunnel (Industriestraat), bevestigd aan het metselwerk boven de voetgangersdoorgang aan de oostzijde, voorstellende de geschiedenis van Hengelo.

Monumentale waarde

Het viaduct is qua vorm, materialen en detaillering een uitzonderlijk voorbeeld van een spoorwegviaduct uit de na-oorlogse periode. De Europatunnel markeert vanwege de frisse presentatie, de moderne verschijningsvorm en de uitmonstering met symbolische sculptuur de moderne tijd die na de Tweede Wereldoorlog langzaam gestalte kreeg en neemt daardoor op symbolische wijze afstand van het verdriet en de verwoestingen die Hengelo tijdens de Tweede Wereldoorlog troffen.

De verzorgde detaillering en materiaalkeuze komen onder meer tot uitdrukking in de kolommen, het fries, de evenwichtige toepassing van bak- en natuursteen, de ornamentiek en de beeldhouwkunst alsmede in de plasticiteit van het ontwerp van de Europatunnel.

De Europatunnel bezit stedenbouwkundige betekenis wegens de prominente en structurerende ligging op een oud verkeersknooppunt in de stad Hengelo en wegens de functionele, ruimtelijke en visuele samenhang met het spoorwegstation (uit 1951). Het stationsgebied van Hengelo is na verwoestend oorlogsgeweld volgens eigentijdse en toekomstgerichte opvattingen heringericht; in dit op moderne leest geschoeide stadsdeel neemt de Europatunnel een markante plaats in.

Het is hiermee een opmerkelijke functionerende en gave proeve van utiliteitsbouw uit de geschiedenis van de Nederlandse bouwkunst. Verder geldt de Europatunnel als een bijzonder geslaagd voorbeeld uit de bedrijfsgeschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen.

Bronnen en verwijzingen

Meer informatie
Meer over het monumentenregister en de pagina's in deze kennisbank is te vinden in Monumenten - Rijksmonumentenregister.
Meer over wat er is beschermd is te vinden in de leeswijzer.

Vragen, verbeteringen of opmerkingen?
U kunt op deze kennisbank reageren via het reactieformulier.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 13 mrt 2024 om 04:01.