Johan Martinus de Vries (deelcollectie)

Introductie

Van de realist Johan de Vries (1892-1982) bezit de Rijksdienst ruim 1100 schilderijen en werken op papier.

J.M. de Vries, Leo, (ca. 1942, olieverf op doek, 150 x 98 cm
J.M. de Vries, Leo, (ca. 1942, olieverf op doek, 150 x 98 cm

Unieke collectie

Deze unieke collectie bestrijkt zijn hele ontwikkelingIets dat gebeurt in de wereld of binnen de organisatie dat vraagt om verandering.: van zijn vroege symbolistische fase en de invloed van Van Gogh tot en met zijn realisme. Veel werk ontstond op locatie rond zijn woonplaatsen Katwijk en Wassenaar. Allerlei thema’s zijn vertegenwoordigd: duin- en polderlandschappen, stadsgezichten, bloemstillevens, (geënsceneerde) figuurstudies en portretten.

Realisme

Het realisme van De Vries werd voor de Tweede Wereldoorlog geroemd door critici als A.M. Hammacher en W. Jos. de Gruyter. Vanwege De Vries’ sociale bewogenheid plaatste men hem tevens in het kamp van de Nieuwe Zakelijkheid, wat hem weer relateerde aan het Duitse realisme. Tegelijkertijd vormt hij een thematische schakel tussen de nabloei van de Haagse School (met name Isaac Israëls) en de NederlandseHet Nederlands is een West-Germaanse taal en de moedertaal van de meeste inwoners van Nederland, België en Suriname. In de Europese Unie spreken ongeveer 23 miljoen mensen Nederlands als eerste taal, en een bijkomende vijf miljoen als tweede taal. Verder is het Nederlands ook een officiële taal van de Caraïbische (ei)landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten, terwijl er nog minderheden bestaan in Frankrijk, Duitsland en in mindere mate Indonesië, en nog ruim een half miljoen sprekers in de Verenigde Staten, Canada en Australië. De Kaap-Hollandse dialecten van Zuid-Afrika en Namibië werden gestandaardiseerd tot Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands. realisten uit de tweede helft van het interbellum. Na 1940 raakt De Vries op de achtergrond, met name door de opkomst van magisch realisten als Raoul Hynckes en Carel Willink en naoorlogse tendensen als Cobra. Enkele werken van De Vries zijn in bruikleen bij het Katwijks Museum.

Over deze deelcollectie

Depotschatten

Opmerkelijk is De Vries’ monumentale voorstelling van een jongeman, poserend voor een Spaans rivierlandschap (Leo, 1942). Ook belangrijk zijn de Hollandse landschappen uit de jaren ’20 (Sneeuwlandschap, 1925), en een aantal ten voeten uit geschilderde ‘portretten’ (David; Vreemd gebeuren; Tot pop geworden vrouw; Marjola; Moeder en dochter – alle tussen 1935 en 1945). Een kernschilderij is Liggende man (Strijd met zichzelf) uit 1919, geschilderdSchilderen: oppervlakkige behandeling, bestaande uit het aanbrengen van één of meer verflagen. in een pointillistische techniekEen techniek is een werkwijze die men volgt bij het uitvoeren van een werk. Onder de techniek waarmee een kunstwerk tot stand komt, verstaat met de gebruikte techniek zoals de aquareltechniek of de film., waarin symbolistische elementen als existentie, religie en verinnerlijking tot uitdrukking worden gebracht.

Herkomst

In 1982 schonk de kunstenaar zelf een deel van zijn werk aan het Rijk. Kort na zijn dood in datzelfde jaar schonken zijn erven een aanvullend deel. 15 werken werden verworven als rijksaankoop en via de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR).

Relatie met andere deelcollecties

De Rijksdienst bezit werk van alle ‘generaties’ NederlandseHet Nederlands is een West-Germaanse taal en de moedertaal van de meeste inwoners van Nederland, België en Suriname. In de Europese Unie spreken ongeveer 23 miljoen mensen Nederlands als eerste taal, en een bijkomende vijf miljoen als tweede taal. Verder is het Nederlands ook een officiële taal van de Caraïbische (ei)landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten, terwijl er nog minderheden bestaan in Frankrijk, Duitsland en in mindere mate Indonesië, en nog ruim een half miljoen sprekers in de Verenigde Staten, Canada en Australië. De Kaap-Hollandse dialecten van Zuid-Afrika en Namibië werden gestandaardiseerd tot Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands. realisten. De Vries verhoudt zich zowel tot de canon (Carel Willink, Wim Schuhmacher en Edgar Fernhout) als tot de ‘kleine’ meesters van rond de Tweede Wereldoorlog (Ali Goubitz, Kasper Niehaus, Ru Paré, Sal Meijer en Johan Mekkink). De vroege symbolistische fase van De Vries sluit weer aan bij de deelcollectie van de ‘Kunstenaren der Idee’ (Johan Tielens, Johan Miedema, Karel Schmidt, Willem van Konijnenburg en Albert Plasschaert). De Lakenhal in Leiden heeft in 1982 een kleine catalogus over De Vries uitgegeven.

Zoeken in deze deelcollectie

Op collectienederland.nl is deze deelcollectie te doorzoeken.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 25 jan 2021 om 14:01.