Eigenschap:Introductie

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Bevat de introductietekst van het kennisitem (op deze tekst vindt annotatie plaats)
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 500 pages using this property.
'
Tweede Vrijzinnig Christelijk Lyceum (later Segbroekcollege): lyceum, conciërgewoning en schoolplein met tuin.  +
Cellenblok, gevangenismuur, natuurstenen herdenkingsmonument en ruimte binnen de muur.  +
Bedrijfsgebouw met kantoor, veilingzaal, op- en overslagruimtes, kade en laadperron.  +
De Hoogduitsche Synagoge is een voormalige synagoge van het Nederlands Israëlitische Gemeente aan de Wagenstraat in de voormalige Jodenbuurt in Den Haag. Het gebouw is sinds 1981 in gebruik als de Mescidi Aksamoskee.  +
Hoofdkantoor ANWB, rotonde met luifel en bordes, parkeerterrein, groenaanleg met vijver, brug, hek met zijvleugels/traliehekwerk.  +
Vliedberg (mottekasteel) uit de late middeleeuwen.  +
Vliedberg (mottekasteel) uit de late middeleeuwen.  +
Resten van kasteel Huis te Baarsdorp, een vliedberg(mottekasteel) en de overblijfselen van een kerk met kerkhof uit de late middeleeuwen.  +
Resten van een vliedberg (mottekasteel).  +
De historische tuin- en parkaanleg van kasteel Huis Bergh.  +
Twee voor de dam naar de poortdoorgang van de hoofdburcht gesitueerde sokkels met wapenleeuwen.  +
Twee zandstenen rechthoekige zuilen op zandstenen eveneens rechthoekige sokkels.  +
De Boetzelaersborg of het Drost Daemhuis is een L-vormig huis, ontstaan uit een rechthoekig huis met traptoren.  +
Omgrachte hoofdburcht met ten westen daarvan de omgrachte voorburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel Huis Bergh.  +
Omgrachte hoofdburcht met ten westen daarvan de omgrachte voorburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel Huis Bergh.  +
Raadhuis. Natuurstenen voorgevel uit 1670, daarachter middeleeuwse bebouwing uit verschillende fasen. Rijk interieur uit opeen volgende eeuwen, onder andere goudleer en wandtapijten. Daarnaast ook roerende stukken (schilderijen, kanonnen).  +
St. Janslyceum met binnenplein, schoolplein, hek, gymnastieklokalen en twee dienstwoningen.  +
Deels nog omgracht terrein met aan de noordzijde het restant van de voorburcht van het in 1672 en 1794 grotendeels verwoest laatmiddeleeuwse kasteel Bokhoven.  +
Overblijfselen van de kerk van de middeleeuwse nederzetting Oostrum.  +
Duiventoren van Wickenburgh.  +
Het toegangshek aan het begin van de oprijlaan aan de Wickenburgseweg.  +
Tuinaanleg van Wickenburgh.  +
Bewoningssporen uit de late ijzertijd, Romeinse tijd, vroege en late middeleeuwen en nieuwe tijd.  +
Resten van kasteel 't Goy en een steenbakkerij.  +
L-vormig herenhuis als (verbouwde) opvolger van de dwarshuisboerderij behorende bij het laatmiddeleeuwse kasteel Wickenburg.  +
De historische buitenplaats Wickenburgh.  +
Wierde met resten van de borg Alberdahuis (moated site).  +
Resten van de borg Omtadaburgh (moated site).  +
2
De collectie 20e eeuwse beeldende kunst bevat een kleine collectie experimentele film (circa 40 stuks) en videowerken (circa 250 stuks). Deze deelcollectie omvat autonome films, videowerken, multimedia-installaties, registraties van performances en documentair videowerk (bijvoorbeeld interviews met kunstenaars of educatieve begeleiding bij tentoonstellingen)...  +
A
Vliedberg uit de middeleeuwen.  +
Restanten van een vliedberg (mottekasteel).  +
Agathakerk, dateert uit de periode van 1601-1650 en heeft in 1625 een belangrijke verbouwing ondergaan. Van de oudere, middeleeuwse voorganger zijn geen zichtbare restanten bewaard. De oudere toren van de kerk is apart beschermd onder nummer [https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/28106 28106]. === Kenmerken === * Architect: kerk onbekend * Beeldhouwer grafmonument: Rombout Verhulst * Bouwstijl: traditionele bouwwijze, kerkenbouw * Monument sinds: 13 juni 1967  +
Erfscheiding behorende bij het complex 'doopsgezinde kerk Zijdstraat'.  +
Laatgotische kruishallenkerk, waarvan schip en koor zijn voorzien van zijbeuken met dwarstongewelven en topgevels. Het geheel in hout overwelfd.  +
Dit kerkelijke complex bestaat uit drie onderdelen. De onderdelen hebben ieder een eigen rijksmonumentnummer. # [[Monumenten/524234|Doopsgezinde Kerk (vermaning) met voormalige kosterswoning]] # [[Monumenten/524236|Vrij staand dubbel woonhuis]] # [[Monumenten/524235|Erfscheiding]]  +
De doopsgezinde kerk van Aalsmeer.  +
Dubbel woonhuis, nu woonhuis en winkel, behorende bij het complex 'Doopsgezinde kerk Zijdstraat'.  +
Resten van een terp met ossengang en zogenaamde valgen uit de vroege middeleeuwen en (resten van) een middeleeuwse kerk en kerkhof.  +
Drie huisterpen.  +
De gereformeerde kerk "Oosterkerk", gelegen ten zuiden van de Oosterkerkstraat, is in 1913 gebouwd in opdracht van de gereformeerde kerk van Aalten naar ontwerp van de Friese architect A. Nauta. Voor de bouw van de nieuwe kerk moest de reeds bestaande Oosterkerk (uit 1844) die te klein geworden was, worden gesloopt en moest een extra stuk terrein worden aangekocht. De nieuwe kerk werd gebouwd met 790 zitplaatsen en er werd gekozen voor een T-vormig inrichtingsplan waarbij de ruimte in de kerk maximaal kon worden benut. Toch was het reeds in 1931 nodig een galerij aan te bouwen om nog meer zitplaatsen te creëren. In 2021 is de kerk gesloten en daarna inwendig verbouwd tot zorgwoningen. Tegenwoordig heeft het gebouw de naam Oosterkerkhuis.  +
Bewoningssporen uit de ijzertijd, Romeinse tijd en middeleeuwen.  +
Vanwege de aardbevingen in Groningen worden gebouwen preventief versterkt. Totaal omvat de versterkingsopgave ongeveer 360 rijksmonumenten. Om erfgoed aan de start van een proces een goede plek te geven en tegelijk rekening te houden met de belangen van de eigenaren en gebruikers op het gebied van veiligheid en bijvoorbeeld woonplezier, is samen met de Nationaal Coördinator Groningen en de gemeenten door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) een werkproces versterken erfgoed ontwikkeld.  +
In Groningen staat het erfgoed onder druk door onder andere de aardbevingsproblematiek. Een groot deel van de bijzondere gebouwen en objecten heeft geen monumentenstatus, maar is wel waardevol vanwege ligging, aangezicht of identiteit van het gebied. Deze zijn als karakteristiek of beeldbepalend door de gemeenten aangewezen in het bestemmingsplan. Goed eigenaarschap is daarmee nog niet geborgd en regels over de omgang nog niet altijd duidelijk. Hoe kan je als overheid ervoor zorgen dat eigenaren van karakteristieke en beeldbepalende panden zo goed mogelijk voor hun bezit zorgen? In het kader van het [https://www.nationaalprogrammagroningen.nl/erfgoedprogramma/ Erfgoedprogramma Groningen] en in opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is een ideeënboek ontwikkeld voor bestuurders, ambtenaren en adviseurs door adviesbureaus Rho Adviseurs en BugelHajema adviseurs. Dit ideeënboek biedt inspiratie op het gebied van proces, communicatie en planologische ruimte. In dit artikel geven we daar een aantal voorbeelden van.  +
Funderingen van de Mariakerk met bijbehorend kerkhof.  +
Bewoningssporen en overblijfselen van een weg uit de Romeinse tijd en bewoningssporen uit de middeleeuwen.  +
Castellum, weg en brug uit de Romeinse tijd en bewoningssporen uit de middeleeuwen.  +
Sporen van bewoning en begraving uit de Romeinse tijd en bewoningssporen uit de middeleeuwen.  +
Overblijfselen van een klooster.  +
Bewoningssporen, een castellum en een weg uit de Romeinse tijd en een nederzetting uit de late middeleeuwen.  +
Bewoningssporen, een castellum en een weg uit de Romeinse tijd en resten van een vestingwal uit de nieuwe tijd.  +
Castellum uit de Romeinse tijd.  +
Overblijfselen van een castellum uit de Romeinse tijd, resten van een kerk uit de vroege middeleeuwen en bijzondere vormen van begraving (beschilderde grafkelders) uit de late middeleeuwen en nieuwe tijd.  +
Ondanks het feit dat het reliëf in Nederland in vergelijking met sommige andere landen weinig spectaculair is, kent Nederland wel een grote variatie aan landschapstypen. Dit is mede te danken aan ons [[aardkundig erfgoed]]. Naast de wetenschappelijke en educatieve waarden vergroten (associaties van) aardkundige landschapselementen de belevingswaarde van het landschap; zij zorgen direct en indirect voor diversiteit. Aardkundige waarden zijn in belangrijke mate bepalend (geweest) voor de ecologische en cultuurhistorische ontwikkeling van een gebied. Wie op een goede manier zorg wil dragen voor het behoud van ecologisch en cultuurhistorisch waardevolle gebieden en of landschapselementen dient tevens de aardkundige onderlegger te koesteren. Op deze pagina wordt daarom ingegaan op beheerstrategieën bij aardkundig landschapsbeheer. Per landschapselement (bijvoorbeeld [[Kreekruggen_(beheermodel)|kreekruggen]], [[Dekzandreliëf_(beheermodel)|dekzandreliëf]]) zijn er ook beheermodellen opgesteld, die worden onderaan deze pagina toegelicht.  +
Met aardkundig erfgoed worden gebieden bedoeld die als aardkundig waardevol zijn aangemerkt (aardkundige waarden). Het gaat hierbij om de fraaiste voorbeelden van kenmerkende landvormen, van bodems, of van een typische geologie. Aardkundig erfgoed vertelt het verhaal achter de natuurlijke vorming van het landschap, vaak ook in samenspel met de mens. Het reliëf en de waterhuishouding zijn immers altijd sterk bepalend geweest voor de locaties van nederzettingen, wegen en het landgebruik door alle archeologische periodes heen. Veel aardkundig erfgoed is ook (indirect) het gevolg van menselijk handelen. Voorbeelden hiervan zijn stuifduinen op de Veluwe, ontstaan door bodemuitputting of getij-inbraken in Zeeland als gevolg van Romeinse veenontginningen. Om water en bodem weer sturend te laten worden is kennis van aardkundig erfgoed daarom van groot belang. Hoewel door ontginning en bedijking veel aardkundige processen gestopt zijn, speelt de aardkundige context nog steeds een prominente rol in het cultuurlandschap. Aardkundige fenomenen dragen immers bij aan het unieke karakter en aan de identiteit van gebieden, ze zijn van belang voor gebiedsbeheer, grondgebruik en natuurinrichting. Aardkundig erfgoed omvat de meest illustratieve voorbeelden voor de ontstaansgeschiedenis van het land, en leent zich daarom uitstekend voor educatieve doelen, zowel voor publieksparticipatie als voor wetenschappelijk onderzoek.  +
In dit artikel zijn alle gebiedsbeschrijvingen van [[Aardkundig erfgoed|aardkundig waardevolle gebieden]] op de RCE kennisbank doorzoekbaar gemaakt in een tabel. Gebruik de zoekfunctie of sorteerfunctie (bij de koppen bovenaan) om te zoeken of sorteren.  +
In dit artikel zijn alle gebiedsbeschrijvingen van [[Aardkundig erfgoed|aardkundig waardevolle gebieden]] op de RCE kennisbank doorzoekbaar gemaakt in een tabel. Gebruik de zoekfunctie of sorteerfunctie (bij de koppen bovenaan) om te zoeken of sorteren.  +
Poortgebouw behorende tot de buitenplaats Kasteel Croy.  +
Schaapskooi (folly) behorende tot de buitenplaats Kasteel Croy.  +
Toegangsbrug behorende tot de buitenplaats Kasteel Croy.  +
Tuinmuur behorende tot de buitenplaats Kasteel Croy.  +
Kasteelboerderij behorende tot de buitenplaats Kasteel Croy.  +
Omgracht terrein met de hoofdburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel Croy, met ten noordoosten een voorplein met aan de noordwestzijde een bijgebouw. Het kasteel maakt deel uit van een rijksmonumentencomplex (515753) dat zeven afzonderlijke rijksmonumenten telt.  +
Historische Tuin- en Parkaanleg behorende tot de buitenplaats Kasteel Croy.  +
Overblijfselen van een kasteel.  +
Resten van kasteel Het Gulden Huis.  +
Overblijfselen van het voormalige kasteel Abcoude.  +
Het gebied ten noorden van Kraggenburg, waar zich het Voorsterbos en Waterloopbos bevinden, wordt gekenmerkt door het voorkomen van keileem en grof zand aan het oppervlakte. Deze afzettingen vinden hun oorsprong in de voorlaatste ijstijd (het Laat-Saalien, ongeveer 150.000 jaar geleden), toen dit gebied samen met de heuvelrug bij Vollenhove (zie [[Aardkundig_erfgoed/Keileemrug Vollenhove|Keileemrug Vollenhove]]) als stuwwalrestant met een dikke laag keileem werd gevormd. Het landijs dat uit Scandinavië kwam oprukken heeft dikke lagen keileem afgezet, bestaande uit een compact mengsel van leem, zand en stenen. Het westelijk deel van keileembult is vanaf de Middeleeuwen sterk aangetast door de Zuiderzee. Door de golfwerking op bodem van de ondiepe zee heeft afschaving plaatsgevonden en is de keileem uitgewassen. Hierbij is een vlakke zeebodem ontstaan met losliggende stenen en grof zand uit de keileem. Vanwege deze samenstelling van de ondergrond is dit deel van de Noordoostpolder minder geschikt voor landbouw dan de rest van de polder.  +
Overblijfselen van het bisschoppelijk kasteel Ter Horst.  +
De kruiskerk aan de Hessenweg in Achterveld, de rooms-katholieke parochiekerk van de H. Jozef, is in 1932-33 gebouwd door architect H.W. Valk uit 's-Hertogenbosch in traditionalistische stijl onder invloed van het romaans. Bij het ontwerp heeft Valk zich laten inspireren door de oude abdijkerken in Zuid-Frankrijk. Andere kerkgebouwen in een vergelijkbare stijl van Valk staan in Doetinchem, Haalderen (bij Nijmegen) en in Beek en Donk. De kerk kwam op de plaats van de bouwvallig geworden zaalkerk uit 1845. Op 21 juli 1932 vond de aanbesteding plaats. De kerk staat op een zogenaamd christocentrisch grondplan: het altaar bevindt zich in het midden, in de viering. De gebrandschilderde koorvensters zijn gemaakt door Charles Eyck.  +
Manifesteren, de trend waar je tegenwoordig in zogenoemde “lifestyle boeken” niet meer omheen kunt. Het wordt ook wel de kunst om je dromen waar te maken genoemd. Bespreek je wensen en dan worden ze vervuld. In de kunstgeschiedenis is het begrip “manifest” een eeuw geleden ontstaan onder het nom van verklaringen van kunstenaars over de zingeving van kunst. Aan het begin van de twintigste eeuw bestormden groepen kunstenaars de straten om hun manifesten schreeuwend te verkondigen. Een manifest hoeft echter niet altijd schreeuwend en revolutionair te zijn. Adine Engelman vergeleek haar minimalistische sculpturen met een manifest dat innerlijke expressie tot uiting brengt. Ze noemde deze expressie de ‘uniekheid’ van een mens en experimenteerde hiermee in haar kunst door de verwerking van geometrische abstracte vormen in zowel schilderijen als in metershoge sculpturen.  +
Overblijfselen van een laat-middeleeuwse steenoven.  +
Kasteel Harssensbosch met grachten en singel, waarbinnen een wierde.  +
Cluster van drie huiswierden 'Hekkum'.  +
Wierde uit de vroege middeleeuwen.  +
Vroeg-middeleeuwse dorpswierde.  +
Overblijfselen van een middeleeuws kasteel (Borg Huis Harssens).  +
Drie huiswierden.  +
Wierde die op haar beurt mogelijk uit twee afzonderlijke wierden bestaat.  +
Gedeelte van de dorpswierde van Wierum.  +
Dat we maar heel weinig weten over Adriana Spilberg is helaas geen uitzondering voor een zeventiende-eeuwse kunstenares. Over haar geboortedatum wordt getwist en haar sterfdatum is onbekend. Zoals veel van haar vrouwelijke collega’s had Spilberg toegang tot een opleiding en training als schilder via de kunstenaarsfamilie waarin zij geboren werd. Als schilder volgde zij in de voetsporen van haar vader en grootvader, respectievelijk bekend als schilders Johann Spilberg II en I. Johan II, die een deel van zijn opleiding kreeg in het Amsterdamse atelier van Govert Flinck, was een succesvol portret- en historieschilder en werkte in Düsseldorf als hofschilder voor verschillende keurvorsten van de Palts.  +
Wierde met resten van het cisterciënzer Bernardusklooster.  +
Huiswierde.  +
Het portret van Adya (Adriana Catharina) van Rees-Dutilh (1876-1959) is in 1909 geschilderd door Otto van Rees (1884-1957). Een elegante dame met een zwarte hoed in een groene schouderloze jurk met een zwarte kanten brede sjaal om de schouders geslagen zittend op een fauteuil. De beide handen houdt zij op een op haar schoot. Otto schilderde het portret in een decoratieve vereenvoudigde vlakke tweedimensionale stijl. Adya is in 1909 33 jaar. Het is het jaar dat zij met Otto voor de wet trouwt.  +
De uit 1958 daterende N.H. Adventkerk met toegangspad met lampen annex banken, naar ontwerp van Karel Lodewijk Sijmons vormt een mijlpaal in de (protestantse) kerkbouwkunst.  +
Woonhuis met garage, binnentuin en terras.  +
Historische tuin- en parkaanleg, behorende tot het complex historische buitenplaats Bleijenbeek.  +
Omgracht terrein met de ruïne van het laatmiddeleeuwse kasteel Bleijenbeek.  +
De 6300 affiches in de collectie dateren uit de late 19e en de 20e eeuw.  +
=== Een stukje geschiedenis === In 2007 zorgde het toenmalige Instituut Collectie Nederland (ICN, sinds 2012 onderdeel van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) voor een primeur door een groot aantal kunstwerken aan te bieden via de veilingsite eBay. Het betrof een selectie van werken in de Rijkscollectie die niet langer voldeden aan kwaliteitsnormen en andere criteria die het ICN voor collectiebeleid hanteerde. Na consultatie bleek ook bij musea geen belangstelling te zijn voor de kunstwerken. Dat betekende dat volgens de Leidraad voor het afstoten van museale objecten (LAMO) de objecten konden worden verkocht. De veiling werd als potentieel verkoopkanaal gezien.  +
Dit artikel schetst de reikwijdte van agrarisch erfgoed  +
Kop-romp-boerderij.  +
Overblijfselen van havezathe Weemselo (moated site).  +
Meerdere grafheuvels en een urnenveld.  +
De Rijksdienst bezit ruim 600 tekeningen van Albert August Plasschaert (1866-1941, niet te verwarren met zijn bekendere neef, kunstcriticus A.C.A. Plasschaert (1874-1941)).  +
Overblijfselen van kasteel Souburgh.  +
Éen, mogelijk meerdere huisterpen.  +
Bewoningssporen uit de Romeinse tijd.  +
Brug behorende tot de buitenplaats De Klinze.  +
Hekken op het voorplein behorend tot de buitenplaats De Klinze.  +
Voormalig koetshuis behorende tot de buitenplaats De Klinze.  +
Oranjerie behorend tot de buitenplaats De Klinze.  +
Prieel behorend tot de buitenplaats De Klinze.  +
Toegangshekken behorende tot de buitenplaats De Klinze.  +
Tuinmanswoning behorend tot de buitenplaats De Klinze.  +
De Klinze / Heemstra huis, Aysma of Sminia. Omgracht terrein met een blokvormig landhuis, rond 1665 gebouwd op de plek van het laatmiddeleeuwse kasteel Aysma.  +
De Klinze / Heemstra huis, Aysma of Sminia. Omgracht terrein met een blokvormig landhuis, rond 1665 gebouwd op de plek van het laatmiddeleeuwse kasteel Aysma.  +
Historische tuin- en parkaanleg behorende tot de buitenplaats De Klinze.  +
Monumenten die aan de buitenlucht zijn blootgesteld kunnen na verloop van tijd begroeid raken met algen, mossen en korstmossen. Het zijn organismen met verschillende levensvormen die elk op hun wijze van invloed zijn op stenen onderdelen van monumenten. Ze dragen in grote mate bij aan de monumentale uitstraling, maar sommige organismen kunnen schadelijk zijn. Verwijdering dan wel bestrijding ervan is dan noodzakelijk.  +
Overblijfselen van Floris V's kasteel Middelburg.  +
Overblijfselen van Kasteel de Nieuwburg.  +
De kwekerij met muur en kassen horende bij Bellinckhof.  +
Brug over de gracht naar het kasteeleiland.  +
Grafmonument en grafzerk, behorend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Toegangshek behorend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Historische tuin- en parkaanleg.  +
Zonnewijzer behorend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Bakhuisje deeluitmakend van een ensemble van jachtopzienerswoning met bakhuisje, behorend tot de historische buitenplaats Almelo  +
De tuin van Bellinckhof.  +
Zonnewijzer, bruggen en lantaarns van Bellinckhof.  +
De neogotische rooms-katholieke KRUISBASILIEK, St. Georgius, is in 1901 gebouwd naar een ontwerp van de architect Wolter te Riele (1867 - 1937). In de westgevel van de kerk zijn de namen ingekrast van degenen die destijds de bouw van de kerk mede hebben gefinancierd. Het interieur van de kerk is in de jaren vijftig gerestaureerd waarbij de oorspronkelijke muurschilderingen zijn verwijderd en de muren en pijlers van een witte pleisterlaag zijn voorzien. De glas-in-loodvensters in het koor zijn vervaardigd door het atelier F. Nicolas en Zonen. Het grote gebrandschilderde glas-in-loodraam boven de ingang (1928) is van de hand van Jos ten Horn. In 2009 is de kerk verheven tot basiliek (Basilica Minor).  +
Twee omgrachte terreinen met op het westelijke de hoofdburcht van het kasteel Almelo en op het oostelijke twee bijgebouwen aan weerszijden van een voorplein.  +
Twee omgrachte terreinen met op het westelijke de hoofdburcht van het kasteel Almelo en op het oostelijke twee bijgebouwen aan weerszijden van een voorplein.  +
Voormalige rentmeesterswoning horend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Boerderij behorend bij het landgoed Almelo.  +
Voormalig tolhuis van Huis Almelo.  +
Zuidelijke of linker bouwhuis van twee bouwhuizen, behorend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Oranjerie behorend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Noordelijke of rechter bouwhuis van twee bouwhuizen behorend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Jachtopzienerswoning deeluitmakend van een ensemble van jachtopzienerswoning met bakhuisje, behorend tot de historische buitenplaats Almelo.  +
Blok van twaalf woningen.  +
Spoorwegstationsgebouw met overkapping, aan- en uitbouwen, toren en fietsers- en voetgangerstunnel.  +
Noordelijke dienstwoning horende bij Bellinckhof.  +
Zuidelijke dienstwoning horende bij Bellinckhof.  +
Bellinckhof / Vogelzang. Rechthoekig landhuis met hoekrisalieten aan voor- en achterzijde uit 1920, gebouwd ten noorden van de plek van de oorspronkelijke laatmiddeleeuwse havezate.  +
Rechthoekig landhuis met hoekrisalieten aan voor- en achterzijde uit 1920, gebouwd ten noorden van de plek van de oorspronkelijke laatmiddeleeuwse havezate.  +
Het koetshuis van Bellinckhof.  +
Veertiende eeuwse kerk met toren uitgevoerd in baksteen. === Kenmerken === *Datering: in de kern 14e eeuw *Uitbreiding: in 1849 is het schip aan de noordzijde uitgebouwd *Restauratie: 1915-1916 * Bouwstijl: late gotiek, sober * Rijksmonument sinds: 5 oktober 1966  +
Grafheuvel.  +
Overblijfselen van een vrachtschip uit het midden van de zestiende eeuw.  +
Overblijfselen van een waterschip uit de eerste helft van de zestiende eeuw.  +
Overblijfselen van een vrachtschip dat rond 1500 is vergaan.  +
Overblijfselen van een vrachtschip uit de eerste helft van de zeventiende eeuw..  +
Overblijfselen van een vrachtschip uit de tweede helft van de zeventiende eeuw.  +
Overblijfselen van een werk- of vissersboot uit de tweede helft van de negentiende eeuw.  +
Overblijfselen van een waterschip uit het midden van de zestiende eeuw.  +
Overblijfselen van een waterschip uit de laat-zestiende of begin zeventiende eeuw.  +
Overblijfselen van een vrachtschip uit het einde van de zestiende of het begin van de zeventiende eeuw.  +
Overblijfselen van een tjalkachtig vrachtschip uit de tweede helft van de achttiende eeuw.  +
Overblijfselen van een vrachtscheepje uit de eerste helft van de zeventiende eeuw.  +
Bewoningssporen uit de late steentijd.  +
Bewoningssporen uit de late steentijd.  +
Bewoningssporen uit de late steentijd.  +
Bewoningssporen uit de late steentijd.  +
Overblijfselen van een mottekasteel met omgrachting en restanten van de gesloopte gebouwen.  +
Bij de bouw van een nieuwe kerk in 1930 door de architect Valk bleven van de middeleeuwse dorpskerk bewaard: de laat-gotische koorsluiting en de noordelijke zijbeuk. Onder het schip zijn overgebleven en na het aanbrengen van een betonvloer zichtbaar gemaakt de overblijfselen van een wellicht 10de-eeuwse voorromaanse basiliek met crypt. De westgevel van de basiliek is bewaard tegen de latere toren. De kerk bezit een rijk gesneden barokaltaar met zuilenstellingen en beelden, begin 18e eeuw. Voorts een Lodewijk XV-preekstoel, twee houten beelden, Willibrordus en Lambertus, 18de eeuw; twee rococo-opzetstukken en biechtstoelen. Orgel van Verschueren uit Heythuysen uit 1969.  +
Gepleisterde boerderij en zomerhuis. Oorspronkelijk was ook de roedenberg (hooiberg) beschermd. De roedenberg is echter al geruime tijd verdwenen.  +
Bewoningssporen uit de ijzertijd.  +
Omgracht huis, tussen 1674 en 1679 gebouwd op de fundamenten van het laatmiddeleeuwse kasteel Amerongen. Om het kasteel drie omgrachte terreinen met op het U-vormige terrein aan de zuidzijde een langgerekt bijgebouw langs de oostzijde.  +
Bewoningssporen en vier grafheuvels uit de late steentijd, bronstijd en/of ijzertijd, raatakkers uit de ijzertijd en een middeleeuwse akker.  +
Natewisch is een laatmiddeleeuwse bakstenen woontoren van twee bouwlagen boven een kelder op een omgracht terrein.  +
Overblijfselen van kasteel Lievendaal.  +
Overblijfselen van kasteel Natewisch.  +
Zaalkerk, aangewezen als rijksmonument in het kader van het Monumenten Inventarisatie Project.  +
In de straatwand gelegen driebeukige hallenkerk.  +
Klooster en school 'Het Constantinianum' met bijbehorend schoolplein, kloostertuin, trafohuisje en vier hekpijlers.  +
Tuinaanleg bij voormalig klooster Onze Lieve Vrouwe ter Eem aan de Daam Fockemalaan 22 in Amersfoort. Aangelegd tussen 1931 en 1934 naar ontwerp van tuinarchitect Otto Schulz in opdracht van de zustercongregatie van Onze Lieve Vrouwe.  +
Middeleeuwse galgenberg, aangelegd op een prehistorische grafheuvel.  +
Driebeukige gotische hallenkerk.  +
Resten van het stenen huis Hoogerhorst (moated site).  +
Resten van het middeleeuws omgrachte huis Van Isselt (moated site).  +
Kerktoren gebouwd volgens de opzet van de Utrechtse Domtoren. Het bijbehorende kerkgebouw is verloren gegaan.  +
Voormalig kerkgebouw, na brand getransformeerd tot expositieruimte.  +
In de straatwand gelegen zaalkerk.  +
Laatmiddeleeuws dubbel omgracht kasteel, bestaande uit een vierkante hoofdburcht met ronde torens op de hoeken en een nagenoeg vierkante voorburcht met aan één zijde een bijgebouw.  +
De in Amstelhoek gebouwde kerk aan de Piet Heinlaan werd opgetrokken in 1925. Naar verluidt is dit het eerste ontwerp van B.W. Plooij. In 1927 werd de eerste dienst gehouden. De gereformeerde kerk bediende behalve Amstelhoek ook de gemeente Uithoorn. Halverwege de jaren zeventig is het interieur voorzien van nieuwe kleuren, die buiten de bescherming vallen. Thans is de kerk, die in 2002 de kerkelijke functie verloor, in gebruik als evenementenlocatie. De kerk is ontworpen in de trant van de Amsterdamse School.  +
Parkaanleg van Van Leer's Vatenfabriek.  +
Kantoorgebouw met schoorsteen, Van Leer's Vatenfabriek.  +
Portiersloge, onderdeel van Van Leer's Vatenfabriek.  +
Kantoorgebouw met vrijstaande schoorsteen en portiersloge, voor de Van Leer's Vatenfabriek, ontworpen door Marcel Breuer. Parkaanleg ontworpen door Christiaan P. Broerse.  +
Moderne zaalkerk, aangewezen als rijksmonument in het kader van de tweede tranche Wederopbouw (1959-1965).  +
Priestergraf van van Jan Willem Brouwers (1831-1893).  +
Pastorie, behorend bij het complex 'Urbanuskerk te Bovenkerk', gelegen ten oosten van de St. Urbanuskerk en via een verbindingslid daarmee verbonden.  +
Driebeukige hallenkerk. De kerk was al eerder beschermd als rijksmonument (nummer 8141). In het kader van het Monumenten Inventarisatie Project is een religieus complex 'URBANUSKERK TE BOVENKERK' gevormd. Behalve de kerk zijn toen ook de pastorie (rijksmonument 524281) en een priestergraf (rijksmonument 524280) op de begraafplaats beschermd.  +
Sint Urbanuskerk te Amstelveen.  +
De NH KRUISKERK met BIJGEBOUWTJES en VOORPLEIN uit 1949-1950 is de eerste van zes naoorlogse Nederlandse Hervormde kerken van de bekende architect en latere hoogleraar bouwkunde ir. Marius Duintjer.  +
Ondergronds gebouwde grot.  +
Spijlenhek horende bij het kasteel Amstenrade.  +
Muur tussen moestuin, voorplein en huis.  +
Historische tuin- en parkaanleg.  +
Voorplein met balustrades, hek en keermuur.  +
Poort aan de straatzijde van de Hagendorenweg.  +
Rondboogbrug met pijlers en balustrades.  +
Bakstenen muur ten zuidwesten van de poort naar de moestuin.  +
Muur tussen moestuin en erf van de aan de Kemkensweg gelegen rentmeesterswoning.  +
Oostelijke broeikas behorende bij het kasteel Amstenrade.  +
Huis gebouwd op de plek van een laatmiddeleeuws kasteel.  +
L-vormig huis, rond 1750 gebouwd met gebruikmaking van resten van het 17de-eeuwse huis Amstenrade. Gebouwd op de plek van een laatmiddeleeuws kasteel. Ten oosten van het huis diverse bijgebouwen, waaronder een poortgebouw uit de 19de eeuw.  +
Voormalig koetshuis aan het voorplein.  +
Poortgebouw aan de zuid-westzijde van de moestuin.  +
Stalgebouw op het complex.  +
Bakstenen brug en balustrade aan Hagendorenweg.  +
Dubbel smeedijzeren spijlen-hek.  +
Oranjerie behorende bij het kasteel Amstenrade.  +
Bakstenen muur ten zuide en noordoosten van Kemkensweg 5 A.  +
Muur tussen moestuin en park.  +
Rentmeesterswoning horende bij het kasteel Amstenrade.  +
Complex Jeruzalem in de wijk Tuindorp Frankendael. Zes woonhoven, bestaande uit twaalf haakvormige woonblokken; Prof. P. Zeemanschool; groenstructuur met restanten van speelplaatsen.  +
Waterpartij langs de gehele zuidzijde van de Sloterhof en groenaanleg tussen de flatgebouwen.  +
Kerk, (R.K.) Sint Franciscus van Assisi. Het in voornamelijk neoromaanse bouwstijl opgetrokken kerkgebouw is ontworpen door P.J. Bekkers in 1910 en door de aannemers Nollens en Heymerdink in 1911 uitgevoerd. Karakteristiek voor deze bouwstijl is onder meer de rijzige hoektoren met spaarvelden en detailleringen als rondboogfriezen en een dwerggalerij. Verwijzingen naar de romanogotiek zijn te vinden in het radvenster in de voorgevel met drie portalen, de toepassing van rudimentair uitgevoerde luchtbogen en tripletvensters. De kerk is gebouwd ter vervanging van de 'Boomkerk' in de Kalverstraat, een schuilkerk uit 1730, verbouwd in 1844, die moest wijken voor een groot warenhuis.  +
In 1923-1926 tot stand gekomen voormalige rooms-katholieke kerk, genaamd Gerardus Majella en gebouwd volgens het principe van de centraalbouw, deel uitmakend van het complex Gerardus Majellakerk. Gebouwd naar een ontwerp van de architect J. Stuyt gebouwd in een op de oosterse centraalbouw geïnspireerde stijl met neoromaanse kenmerken in de detaillering. De kerk, in oorsprong met 1400 zitplaatsen, is nagenoeg oost-west georiënteerd. De kerk is in 1992-1993 verbouwd tot kantoor-, archief- en bedrijfsruimte. Het hoge centrale deel onder de koepel is grotendeels intact en sinds ca. 2010 in gebruik als orkestruimte. In oorsprong had de kerk geschilderde decoraties en wandschilderingen (bijvoorbeeld op de zwikken en pendentieven) met bijbelse voorstellingen. Het iconografisch programma werd mogelijk ontworpen door de architect Jan Stuyt. De schilderingen werden waarschijnlijk uitgevoerd door Jan Oosterman. Deze wandschilderingen zijn later overgeschilderd.  +
Een in twee fasen tot stand gekomen driebeukige kruisbasiliek met vrijstaande klokkentoren van de rooms-katholieke parochie, gewijd aan de Romeinse martelares Agnes. Opdrachtgever tot de bouw was de bouwcommissie van genoemde parochie, onder voorzitterschap van rector L.Th.M. Snelders. De architect was J. Stuyt. Cementijzerwerken uitgevoerd door A.A. van der Voorn. Gebouwd in een neoromaanse stijl geïnspireerd door de vroegchristelijke, vroegromaanse en Italiaanse architectuur. Ontwerp is een vrije navolging van de Santa Agnese te Rome. Begin jaren 2000 is de toren gerestaureerd. In de jaren 2010 volgde in fasen restauratie van het dak en de dakgoten.  +
Het Burgerweeshuis is het eerste gebouw in Nederland in de stijl van het structuralisme. Het is een laag gebouw, bestaande uit verschillende bouwdelen in een doolhofachtige vorm. De tuin is onderdeel van het rijksmonument.  +
Vrijstaand hotelgebouw met boven de begane grond een beddenhuis van negen verdiepingen.  +
Negen verdiepingen tellend flatgebouw, bestaande uit drie vleugels op Y-vormige plattegrond, met aanleg. Aangebouwde garages. Boven de laatste garages een woning.  +
De NH Opstandingskerk met trap, bijgenaamd de 'Kolenkit' is een verdiepingskerk uit 1956 en staat in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Het is de tweede van zes naoorlogse Nederlandse Hervormde kerken van de bekende architect en latere hoogleraar bouwkunde ir. Marius Duintjer. De kerk staat bekend onder de bijnaam "de Kolenkit". Sinds 1978 is het in gebruik bij een pinkstergemeente. In de jaren 1990 is de kerk gerestaureerd.  +
In 1848-1849 werd in Nieuwendam een nieuwe kerk gebouwd. Het kerkhof ernaast kwam in 1829 in handen van de gemeente Nieuwendam. ===Kenmerken kerk=== * Datering: 1848-1849 * Bouwstijl: Eclecticisme * Architect: Onbekend * Rijksmonument sinds: 28 januari 1998 ===Kenmerken kerkhof=== * Datering: 1829 * Rijksmonument sinds: 28 januari 1998  +
Drie donkerkleurige maisonnetteflatgebouwen met galerijen en zeven woonlagen, gebouwd tot over het water van de 'siergracht'.  +
Dertien lichtgrijze portiekflatgebouwen.  +
Twee reeksen winkels.  +
Twee voormalige tankstations/garages.  +
Vier atelierwoningen met om de hoek een reeks garageboxen.  +
Woonblok in Complex Jeruzalem.  +
Lyceum 'Buitenveldert' met schoolpleinen, tuinaanleg en kunstwerk 'Kletsmuurtjes'  +
Aan de Diepenbrockstraat, op de hoek met de Herman Gorterstraat, in 1932-1933 tot stand gekomen Remonstrantse KERK met aan de Herman Gorterstraat gesitueerde CATECHISATIELOKALEN en een KOSTERSWONING naar ontwerp in late Amsterdamse School-stijl van J. Roodenburgh in opdracht van het bestuur van de Remonstrantse Kerk bij monde van secretaris Mr J. Nolen. N.B. De kerk is een voortzetting van de voormalige remonstrantse kerk 'Vrijburg' aan Keizersgracht 102.  +
Woningblok, onderdeel van het complex Warnersblokken.  +
Woningblok, onderdeel van het complex Warnersblokken.  +
Woonblok in Complex Jeruzalem.  +
De voormalige rooms-katholieke kerk in de wijk Bos en Lommer in Amsterdam - Nieuw-West dateert uit de wederopbouwperiode. De kerk is bijna geheel opgetrokken in gewapend beton. In 1990 is de kerk vanwege teruglopend kerkbezoek gesloten.  +
Beurs-/expositiegebouw Europahal RAI, inclusief constructieve voet ('bokkerijen') en reclamezuil 'Het Signaal'  +
Woonblok in Complex Jeruzalem.  +
Op de hoek van Gerard Brandtstraat en Vondelpark gelegen, in 1918 tot stand gekomen kerk, genaamd 'Parkkerk', met aangebouwde pastoriewoning; uitgevoerd in Traditionalistische stijl met renaissancistische reminiscenties naar ontwerp van E.A.C. Roest in opdracht van de Hervormde Gemeente Amsterdam. N.B. De kerk heeft een rol gespeeld binnen de ontwikkeling van de Gereformeerde Kerk. Dominee Geelkerken is er enige tijd predikant geweest. Mede door zijn toedoen is het Hersteld Gereformeerd Verband ontstaan. Het gebouw is een vierkante centraalbouw met tentdak en dakruiter. In 1994 verloor het zijn religieuze functie. Sinds 2007 huisvest het voormalige kerkgebouw een concertruimte en kunstcentrum, het Orgelpark.  +
Op de hoek van Jacob Obrechtplein en Heinzestraat in 1927-1928 opgetrokken synagoge met mikwe en met naastliggend (W) verenigingslokaal (bijsjoel) met twee eengezins bovenwoningen in Dudok-trant en in de trant van F.L. Wright naar een ontwerp van H. Elte Phzn. in samenwerking met C. van der Wilk en hoofdopzichter J.C. Koot in opdracht van de Nederlandsch Israelitische Hoofdsynagoge. De ambtswoningen waren bestemd voor de eerste voorzanger en de ondervoorzanger-koster. De constructeur was A.F. Baak. De aannemer was de fa. Kramer & Reynders. De glazenier was W. Bogtman. De synagoge (thans genaamd Raw Aron Schuster Sjoel) is op 18 mei 1928 ingewijd.  +
De Sloterhof. Complex van ca. 800 x 100 meter, bestaande uit dertien lichtkleurige portiekflatgebouwen van vier woonlagen, drie donkerkleurige maisonnetteflatgebouwen met galerijen van zeven woonlagen, een torenflat van twaalf woonlagen, vier atelierwoningen, een restaurant, winkels, twee voormalige tankstations, garageboxen, groenaanleg tussen de flats en waterpartij langs de gehele zuidzijde van het complex.  +
Twee in oorsprong woonhuizen waarin vanaf 1680 tot 1919 het collegianten of doopsgezinde weeshuis ''De Oranje Appel'' was gevestigd. In dit weeshuis groeide Aagje Deken op.  +
Emmakerk / De Bron. In 1937 - 38 naar traditionalistisch ontwerp van Gijsbert Friedhoff gebouwde Emmakerk met bijbehorende klokkentoren en pastorie. Het kerkelijk ensemble is gesitueerd op een langgerekt kavel grenzend aan de vroegere buitenplaats Frankendael en op de hoek van de Middenweg en de Hugo de Vrieslaan. Bijzonderheden zijn onder meer de basilicale vorm gebruikt voor een protestantse kerk, de toren die het kruispunt accentueert en het gebruik van eenvoudige bouwvolumes. In 1998-1999 is het kerkgebouw inwendig verbouwd.  +
R.K. kerk Onze Lieve Vrouwe van den Allerheiligste Rozenkrans, ook wel genaamd Obrechtkerk, ingewijd in 1911 en gebouwd naar ontwerp van Joseph Th.J. Cuypers en J. Stuyt uit 1905, in een op de Romaanse en Byzantijnse bouwkunst geïnspireerde, niettemin op eigen wijze verwerkte stijl. De in baksteen onder een samenstel van pannen zadel-, schild- en tentdaken in leien kegeldaken opgetrokken kerk bestaat in opzet uit een driebeukige kruisbasiliek met twee forse torens te weerszijden van de ingangspartij, een zware kruisingstoren, een halfrond beëindigde koorpartij met te weerszijden twee apsiden en twee rechtgesloten nevenruimten ten behoeve van de sacristie. Het interieur biedt een staalkaart aan kerkelijke kunst in diverse stijlen van diverse kunstenaars, kenmerkend voor de vernieuwende opvattingen in de periode na 1900.  +
In 1928-1929 tot stand gekomen KERK, genaamd Jeruzalemkerk, met de voorgevel aan het plein aan de Jan Mayenstraat en met aangrenzende bebouwing aan de NO-hoek en NW-hoek, respectievelijk aan de James Cookstraat en de Torresstraat, met gezamenlijk zeven afzonderlijke ETAGEWONINGEN alsmede een inpandige CONSISTORIE met ruimte voor diakenen, predikant, collectanten en een spreekkamer. Kerk en woningen zijn onlosmakelijke onderdelen van één ontwerp. De kerk wordt aan drie zijden omgeven door een HEK op gemetselde voeting. Hierin aan de voorzijde drie en aan de beide zijkanten één toegang. In opdracht van de Nederlands hervormde gemeente van Sloterdijk gebouwd naar een ontwerp van de architect F.B. Jantzen F.G.zn - die ook het ontwerp voor de glas-in-loodramen heeft geleverd - in de stijl van de verstrakte Amsterdamse School met invloeden van Frank Lloyd Wright. Het ORGEL heeft een orgelfront naar een ontwerp van de orgelbouwer. Bij het ontwerp van het gebouw is gebruik gemaakt van (getallen)symboliek.  +
Woningblok, onderdeel van het complex Warnersblokken.  +
Woningblok, onderdeel van het complex Warnersblokken.  +
Vier woningblokken van A. Warners (1914-1981), de zogenaamde Warnersblokken.  +
Op de hoek van Lekstraat en Kinderdijkstraat in 1936-1937 tot stand gekomen synagoge met bijbehorende dienstwoning, naar het winnend prijsvraagontwerp in de trant van het Nieuwe Bouwen van A. Elzas in opdracht van de Nederlandsche Israëlietische Hoofdsynagoge. De ijzerconstructie is van de N.V. Gebr. Vincent. En zowel aan de Lekstraat als aan de Kinderdijkstraat bevindt zich een tuin met een perceelscheiding in de vorm van een ijzeren hek. De koperen kroonluchters van de voormalige grote sjoel zijn eveneens gemaakt naar een ontwerp van Elzas. In 1984-1985 is het gebouw veranderd, waarbij de kleine sjoel werd vergroot tot een synagoge voor maximaal 160 personen en de grote sjoel werd verbouwd tot Verzetsmuseum.  +
De kerk van de H.H. Martelaren van Gorcum (Linnaeushof 93) met bijbehorende pastorie (Linnaeushof 94) werd in 1928-1929 gebouwd naar ontwerp van A.J. Kropholler. De pastorie sluit qua ligging en hoogte aan bij de omringende bebouwing in de Linnaeushof eveneens naar ontwerp van Kropholler. De kerk is namelijk in verband met de oriëntatie van het koor op het oosten een kwartslag gedraaid ten opzichte van de huizen in het hofje en dus ook de pastorie.  +
Schoolgebouw (Prof. Zeemanschool) in de buurt Jeruzalem in de wijk Frankendael.  +
Woonblok in Complex Jeruzalem.  +
Woonblok in Complex Jeruzalem.  +
Het Witsenhuis is een statig 19e eeuws pand aan het Oosterpark in Amsterdam. Het is genoemd naar zijn meest illustere bewoner: schilder, etser, kunstcriticus en fotograaf Willem A. Witsen (1860-1923). Witsen nam het atelier in januari 1891 over van zijn vriend George Breitner (1857-1923). Als getuigenis van een vroeg 20e eeuws kunstenaarschap is Het Witsenhuis een belangrijk cultuurhistorisch monument. Het is een ‘lieu de memoire’ van een bewogen periode van de Tachtigers en hun vrienden.  +
Garage Autopon met showroom en galerijflat.  +
Binnen het terrein van de voormalige Hollandsche Schouwburg gelegen monument ter herdenking van de deportatie van de Amsterdamse joden.  +
In opdracht van de Nederduitsch Hervormde Gemeente in 1908- 1912 tot stand gekomen kerk en winkels. Gezamenlijk vormen zij het bouwblok omgeven door het Rokin, de Kalverstraat, de Enge Kapelsteeg en de Wijde Kapelsteeg. De panden Rokin huisnummer 74 en 76 - gelegen binnen het bouwblok, maar geen deel uitmakend van het ontwerp - vallen buiten de bescherming. Op de hoek van de Kalverstraat en de Wijde Kapelsteeg zijn de winkelpuien recent vernieuwd. In het midden van het bouwblok bevindt zich de voormalige kerk, de zogenaamde Nieuwezijds Kapel met aangrenzend de predikantskamer, diakenkamer en het catechisatielokaal. Deze kerk bevindt zich op de plaats van de voormalige 'Heilige Stede'. De toegangen tot de kerk bevinden zich in de Enge en de Wijde Kapelsteeg. Gebouwd in de jaren 1908-1912 naar een ontwerp van architect C.B. Posthumus Meyjes. Begin jaren 1970 heeft de kerk zijn religieuze functie verloren. De voormalige kerkruimte heeft nu een culturele bestemming, "The Amsterdam Dungeon".  +
Een in 1899-1901 tot stand gekomen rooms-katholieke KERK met aangrenzende PASTORIE en ERFSCHEIDING, in opdracht van het kerkbestuur gebouwd naar een ontwerp van de architect J. Stuyt in een sobere rationalistische architectuurstijl, geïnspireerd op de vroegchristelijke basiliekbouw. Bouwheer was pastoor J.H. Haverman; de aannemer was H.R. Hendriks. De eerste steen werd op 12 mei 1900, de feestdag van de H. Pancratius, gelegd door Mgr. B. Dankelman. Op 21 maart 1901 werd de kerk geconsacreerd door Z.D.H. Mgr. Caspar Bottemanne, bisschop van Haarlem.  +
Groenaanleg met speelplaatsen in Tuindorp Frankendael.  +
Voormalig belastingkantoor, later Kohnstammhuis.  +
Stadspark met bruggen, banken, keermuren en pergola (alleen middendeel).  +
Gereformeerde kerk met pastorie, kosterswoning, zalencentrum en bergplaats, gebouwd in 1929-1930 naar ontwerp van de Groningse architect Egbert Reitsma, die de kerk van Andijk als zijn beste werk beschouwde. Uit welhaast onbegrensde middelen heeft Reitsma een kerk kunnen realiseren, die in West-Friesland ook wel de 'gereformeerde kathedraal' wordt genoemd. De kerk is één van de meest exuberante gereformeerde kerkgebouwen van Nederland en is gebouwd in een expressionistische bouwstijl met verwijzingen naar de gotiek. Meer gespecificeerd zou men de kerk kunnen onderbrengen bij de architectuur van de Amsterdamse School. In de jaren 2010-2012 is de kerk met behulp van de kanjersubsidie gerestaureerd.  +
Huisterp.  +
Drietal terpen en een stins (moated site).  +
Terp met dobbe.  +
Restanten van enkele terpen.  +
Drie huisterpen.  +
Restant van de dorpsterp van Teerd.  +
Terrein met daarin sporen uit het laat-paleolithicum tot en met de late middeleeuwen zoals een viertal hunebedden (waaronder twee geheel ontmantelde exemplaren), enkele urnenvelden, een groot aantal grafheuvels, zeer brede bundels parallel verlopende karrensporen en middeleeuwse markewallen.  +
Vier grafheuvels.  +
Een aantal grafheuvels.  +
Meerdere grafheuvels uit de prehistorie en een markesteen van recentere datum.  +
Twee grafheuvels.  +
Net als haar zuster Anna Rosina (1713-1783) en haar broer Christoph Friedrich (1725-1794) kreeg Anna Dorothea haar eerste schilderlessen van haar vader, de portretschilder Georg (Jerzy) Lisiewski (1674-1750). Anna Dorothea kreeg daarna vermoedelijk ook nog enkele lessen van de in Berlijn gevestigde, Franse schilder Antoine Pesne. Zij trouwde in 1742 met Ernst Friedrich Terbusch, advocaat, amateurschilder en waard van de Berlijnse herberg de Weissen Taube. Ze kregen zeven kinderen, waarvan er vijf overleefden. In die eerste huwelijksjaren had Anna Dorothea nauwelijks tijd om te schilderen. Pas in 1760 kon zij zich weer richten op haar carrière; eerst aan het hof in Stuttgart, daarna aan dat in Mannheim.  +
Anna Pieternella Verschuure werd in 1935 in Rotterdam geboren als jongste van twee dochters. Anna bracht haar kinderjaren door in Goes, tot het gezin in 1951 weer terugverhuisden naar Rotterdam. Omdat haar vader wilde dat ze een degelijk vak leerde, rondde ze een opleiding tot kleuterjuf af. Eenmaal als juf aan het werk, bleef het verlangen naar de kunstwereld zo groot, dat ze zich op eenentwintigjarige leeftijd alsnog inschreef voor de avondopleiding op de afdeling Decoratieve Nijverheid.  +
Kapel van het seminarie, gelegen ten westen van de Arnhemseweg te Apeldoorn.  +
Hoofdgebouw van het seminarie, gelegen ten westen van de Arnhemseweg te Apeldoorn.  +
Voormalig kleinseminarie met kapel, behorend bij het aartsbisdom Utrecht. In 1973 in gebruik genomen als politieacademie. Gerestaureerd en gerenoveerd in 2010.  +
Twee grafheuvels.  +
Drie grafheuvels.  +
Kweekschool voor kleuteronderwijzeressen met tuinaanleg.  +
Laatmiddeleeuws omgracht U-vormig kasteel, uitsluitend bestaande uit een hoofdburcht. Van een eventuele voorburcht is niets bekend.  +
Grafheuvel.  +
Grafheuvel.  +
Resten van metaalbewerking (slakkenhoop) uit de vroege middeleeuwen.  +
Vijf grafheuvels.  +
KERKGEBOUW (Regentessekerk) voor de Nederlandse Protestantenbond werd in 1931 door architect Klosters gebouwd aan de Regentesselaan nabij het Oranjepark. Het gebouw werd opgetrokken in een zakelijke stijl, met expressionistische invloeden. De kerk verving een kerk uit 1883.  +
Voormalige rooms-katholieke parochiekerk, H.H. Fabianus en Sebastianus, met aangebouwde pastorie, gebouwd in 1923-1924 naar ontwerp van de Bredase architect J.G.A. van Dongen jr. (1896-1973) in een expressionistische, op de Amsterdamse School gelijkende stijl. De kerk met aangrenzende pastoriewoning vormt een markant ensemble even terzijde van de Arnhemseweg. Het kerkgebouw ligt in een zichtas vanaf de Arnhemseweg op de kop van het Sebastiaanplein. De rijbaan buigt vóór de kerk af naar de Fabianusstraat. Door deze aanleg wordt de aanwezigheid van het gebouw nog eens stedenbouwkundig benadrukt. Kerk en pastorie zijn gesitueerd temidden van een woonwijk die vlak na de bouwtijd van de kerk is ontstaan. Jan van Dongen is geboren in Breda. Hij studeerde bouwkunde in Amsterdam en associeerde zich later met zijn oom J.A. van Dongen, die eveneens architect was. In 2012 is de kerk vanwege de matige bouwkundige staat aan de eredienst onttrokken. Na een periode van leegstand wordt de kerk herbestemd tot boulderhal (2023).  +
Katholieke parochiekerk, H.H. Fabianus en Sebastianus.  +
Pastoriewoning van de aangrenzende kerk H.H. Sebastianus en Fabianus.  +
Grafheuvel.  +
Bewoningssporen uit de steentijd, ijzertijd en de vroege en late middeleeuwen.  +
De IJkbasis is een landmeetkundig instrument op de Zilvense heide bij Apeldoorn waarmee meetkundige instrumenten konden worden geijkt. De IJkbasis is aangewezen als rijksmonument omdat het een uniek toonbeeld is van de landmeetkunde in Nederland.  +
De R.K. kerk, gewijd aan de H. Servatius, is een in 1906-1907 naar een ontwerp van architect C. Franssen gebouwde, neogotische basiliek met toren, staande aan de Maasdijk. Naast de kerk staat een H. Hartbeeld, vervaardigd door Jan Custers uit Eindhoven in 1930. Doordat de kerk met haar lengte-as vrijwel loodrecht op het dijklichaam is gesitueerd, was de architect genoodzaakt een omvangrijke onderbouw te projecteren onder het priesterkoor en de twee aansluitende schiptraveeën. Volgens de bouwtekeningen is rekening gehouden met een partiële beschildering van de kerk, die in 1914 ook is gerealiseerd.  +
Restant van het uit de late middeleeuwen daterende kasteel Appeltern. Het huidige gebouw is een uit het einde van de achttiende eeuw daterende vleugel, die tegen het in 1881 gesloopte huis was aangebouwd.  +
Wierde.  +
Wierde en resten van een klooster.  +
Gereformeerde KERK met MUUR en twee TOEGANGSHEKKEN, gebouwd in 1928 op de fundamenten van de oude kerk uit 1868. Toen deze kerk in 1926 was afgebrand kreeg architect E. Reitsma opdracht tot herbouw. Sinds 2014 is de kerk in gebruik bij de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerk (GKV), nu Nederlandse Gereformeerde Kerk (NGK).  +
De Molukse kerk (ook Eben Haëzer) in Appingedam is een zaalkerk met dakruiter en ontmoetingsgebouw. Het gebouw bevindt zich in de Molukse wijk van Appingedam en is de oudste Molukse kerk in Nederland. De kerk werd in 2014 als voorbeeld van wederopbouwarchitectuur erkend als rijksmonument, opgenomen in het Beschermingsprogramma Wederopbouw 1959-1965'"`UNIQ--ref-00000007-QINU`"' en overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken. In 2017 is de kerk gerestaureerd.  +
Delen van een dorpswierde, de resten van een borg (moated site), kerk en kerkhof.  +
Wierde met akker (valge).  +
Wierde met valgen (akkers).  +
Wierde met akkers en (de resten van) een kerk met kerkhof.  +
Huiswierde.  +
Dorpswierde van Oling.  +
Dorpswierde, een huiswierde, een dobbe en (resten van) een kerk met kerkhof.  +
Wierde met de resten van een borg (moated site).  +
Dorpswierde van Tjamsweer.  +
Twee wierden, een uit de ijzertijd-Romeinse tijd en een uit de middeleeuwen, en een middeleeuwse dijk.  +
Wierde met een kerk en kerkhof.  +
Boogbrug behorende tot de voormalige buitenplaats Arcen.  +
Historische Tuin- en Parkaanleg behorende tot de voormalige buitenplaats Arcen.  +
Koetshuis behorende tot de voormalige buitenplaats Arcen.  +
Poortgebouw behorende tot de voormalige buitenplaats Arcen.  +
Toegangsbrug en kademuur buitengracht behorende tot de voormalige buitenplaats Arcen.  +
Toegangsbrug en kademuur binnengracht behorende tot de voormalige buitenplaats Arcen.  +
Restantent van het tuinpaviljoen dat behoorde bij kasteel Arcen.  +
Tiendschuur behorende tot de voormalige buitenplaats Arcen.  +
Arcen / 't Nije Huys / Huys den Kamp. Dubbel omgracht terrein met in het midden het hoofdgebouw van het 17de-eeuwse huis Arcen, gebouwd op de plek van twee laatmiddeleeuwse, verwoeste voorgangers. Daaromheen een terrein met aan de westzijde twee L-vormige bijgebouwen, waarvan de noordelijke met poorttoren.  +
Arcen / 't Nije Huys / Huys den Kamp. Dubbel omgracht terrein met in het midden het hoofdgebouw van het 17de-eeuwse huis Arcen, gebouwd op de plek van twee laatmiddeleeuwse, verwoeste voorgangers. Daaromheen een terrein met aan de westzijde twee L-vormige bijgebouwen, waarvan de noordelijke met poorttoren.  +
Resten van een villa-complex uit de Romeinse tijd.  +
Terrein met de overblijfselen van een gebouw, waarschijnlijk een kasteel.  +
Archeologisch onderzoek naar hout richt zich op het verzamelen v an technische gegevens en het interpreteren van de oorspronkelijke functie van houten objecten in het verleden. Daarnaast kan hout gebruikt worden voor dendrochronologisch onderzoek en C14-dateringen. <h3>In het kort</h3> <div class="kader"> '''Doel''': reconstructie van houtgebruik en leefomgeving.<br/>'''Bruikbaar voor''': onderzoek naar bouwwijze van constructies, van de functie, de maakwijze en de typologie van houten objecten, de exploitatie van houtbestanden in de leefomgeving en het uitvoeren van oorspronganalyse om productiecentra en handelsnetwerken te achterhalen.<br/>Aanvullend op: [[Dendrochronologie|dendrochronologisch onderzoek]] en [[C14-datering|C14-dateringsonderzoek]].<br/>'''Nodig''': Voor bouwhout: volledige documentatie van houten structuren in het veld, doelgerichte bemonstering voor datering en houtsoortbepaling, en bewerking- en gebruiksspooranalyse.<br/>Voor gebruiksvoorwerpen: volledige documentatie in het veld, gecontroleerde berging, gedetailleerde documentatie onder laboratoriumomstandigheden, inclusief foto’s en/of tekeningen, houtsoortbepaling.</div>  +
Hout was in het verleden een van de belangrijkste brandstoffen en houtskool was het afvalproduct daarvan. <h3>In het kort</h3> <div class="kader"> <strong>Doel</strong>: het bestuderen van houtskoolresten uit grondmonsters en zeefresiduen.<br/><strong>Bruikbaar voor</strong>: het detecteren van vindplaatsen tijdens vooronderzoek; het onderzoeken van brandstofgebruik in huishoudens, bij ambachtelijke activiteiten en crematies; het reconstrueren van bossen en struwelen in de leefomgeving; 14C-dateringsonderzoek.<br/><strong>Nodig</strong>: grondmonsters van 5-10 liter uit haarden, graven en andere houtskoolrijke archeologische sporen; zeefresiduen, van zeven met maaswijdten 10 en 2 mm, uit met name mesolithische en neolithische vondstlagen. Handmatig geselecteerd materiaal voldoet in principe niet.</div>  +
Botanische macroresten zoals zaden, vruchten, wortels, knollen, stengels, bladeren en knoppen kunnen met behulp van een microscoop tot op soort gedetermineerd worden. <h3>In het kort</h3> <div class="kader"><strong>Doel</strong>: reconstructie voedingsmiddelen-spectrum, agrarische economie, ambachtelijke activiteiten, vegetatie en leefmilieu; verzamelen van materiaal voor C14-dateringsonderzoek.<br/><strong>Bruikbaar voor</strong>: het verkrijgen van inzicht in de variëteit van botanische macroresten binnen de opgraving en de reden van hun aanwezigheid binnen de nederzettingscontext.<br/><strong>Nodig</strong>: grondmonsters van 5 tot 10 liter uit kansrijke sporen zoals beerputten, waterputten, waterkuilen, greppels, grachten, vondst- en afvallagen, afvalkuilen, mestkuilen, voorraadkuilen, haardkuilen, paalkuilen en sporen van verbrande structuren.</div>  +
Palynologisch onderzoek (of pollenonderzoek) richt zich op het onderzoek naar pollen (stuifmeel), sporen (voortplantingscellen van o.a. varens, mossen en schimmels) en andere non-pollen palynomorfen (NPP) als algen, eitjes van darmparasieten, thecamoebae en microscopische plantaardige resten. <h3>In het kort</h3> <div class="kader"><strong>Doel</strong>: vegetatiereconstructie (natuurlijk en cultuurlandschap), voedseleconomie en dieetreconstructie, vaststelling kwaliteit bodemarchief.<br/><strong>Bruikbaar voor</strong>: het verkrijgen van inzicht in de variatie in de vegetatie.<br/><strong>Nodig</strong>: een grondmonster uit een boring, pollenbak of algemeen botanisch monster (ABM) genomen uit natuurlijke lagen of archeologische sporen zoals een waterput, beerput, afvalkuil, grachtvulling, akkerlaag, plaggendek. Monsters uit sporen onder de grondwaterspiegel zijn kansrijker dan die boven de grondwaterspiegel zijn komen te liggen.</div>  +
Parenchym is een plantaardig opslagweefsel. <h3>In het kort</h3> <div class="kader"><strong>Doel</strong>: reconstructie van de voedseleconomie.<br/><strong>Bruikbaar voor</strong>: het vergaren van inzicht in de variëteit in voedselaanbod in en rond de onderzochte vindplaats, seizoensgebondenheid van vindplaatsen.<br/><strong>Nodig</strong>: grondmonsters/houtskoolmonsters, referentiecollectie, opvallend-lichtmicroscopie, SEM-microscopie.</div>  +
Nederland kent circa 1500 archeologische rijksmonumenten. Om eigenaren beter te informeren over 'hun' monument heeft de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in 2023 [https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/archeologische-rijksmonumenten/archeologisch-rijksmonumentenpaspoort per monument een archeologisch rijksmonumentenpaspoort uitgegeven]. Deze pagina is (deels) opgesteld en/of aangevuld op basis van dit paspoort. Dit is een lijst met types archeologische complexen die in Nederland voorkomen, met voorbeelden.  +
Resten van dieren uit archeologische opgravingen maken een reconstructie mogelijk van de natuurlijke omgeving van de mens in het verleden en van het gebruik dat mensen maakten van dieren en dierlijke producten. Daarmee scheppen ze tevens een beeld van die mens zelf. Dit artikel beschrijft hoe er bij opgravingen en het daarop volgende onderzoek rekening gehouden kan worden met deze belangrijke informatiebron over het verleden.  +
Deze pagina toont een overzicht van de archeologische rijksmonumenten in Nederland in de kennisbank van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.  +
Dierlijke resten worden veelvuldig in archeologische vindplaatsen aangetroffen. Een logisch gevolg van de sterke verbondenheid tussen mens en dier. <h3>In het kort</h3> <div class="kader"><strong>Doel</strong>: reconstructie relatie mens-dier in allerlei facetten (van economisch tot sociaal en cultureel)<br/> <strong>Bruikbaar voor</strong>: beschrijven dierlijke component van de relatie mens-dier.<br/><strong>Nodig</strong>: grondmonsters en/of handmatig verzameld materiaal – afhankelijk van de vraagstelling.</div>  +
De uitwendige skeletdelen van schelpdieren blijven in kalkhoudende grond langdurig bewaard, dit vormt een informatiebron voor onderzoek. <h3>In het kort</h3> <div class="kader"><strong>Doel</strong>: informatie over voedselvoorziening, datering, handel, milieu.<br/><strong>Bruikbaar voor</strong>: het vergaren van kennis over de vervaardiging en afkomst van individuele vondsten en de samenstelling van monsters.<br/><strong>Nodig</strong>: variërend van één exemplaar tot een monster van meerdere liters, afhankelijk van de vraagstelling.</div>  +
Resten van een villa-complex uit de Romeinse tijd.  +
Twee sculpturen bij het [[Complexen/532181|Bio Herstellingsoord]]. Bekijk [[Complexen/532181|de kennispagina over dit complex]] voor meer info.  +
Transformatorgebouw en fietsenstalling van het [[Complexen/532181|Bio Herstellingsoord]].  +
Stalen verkeersbrug over de Rijn.  +
Bewoningssporen uit de midden- en late steentijd.  +
Grafheuvel.  +
Twaalf grafheuvels.  +
Resten van het klooster Mariënborn of Mariëndaal.  +
Provinciehuis met ingangspartij.  +
Kerk van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden met hekwerk, gebouwd in 1926 naar ontwerp van H.B. van Broekhuizen, werkzaam op het architectenbureau van G. Feenstra, in de stijl van de Nieuwe Haagse School. Het interieur van de kerk vertoont invloed van de Unity Temple in Oak Park, Illinois, van F.L. Wright uit 1904-1906. De glas-in-loodramen in de zijgevels van de kerk zijn ontworpen door de kunstenaar Cees Kuiler. De glas-in-loodramen in de voorgevel zijn afkomstig uit de voormalige kerk van de Remonstrantse Broederschap, die sinds 1979 gebruik maakt van het kerkgebouw.  +
Overblijfselen van een fort (castellum) en kampdorp (vicus) uit de Romeinse tijd. ==='"`UNIQ--h-0--QINU`"'Neder-Germaanse limes=== Dit rijksmonument is onderdeel van de [[Neder-Germaanse limes]], de noordgrens van het Romeinse Rijk. Deze is sinds juli 2021 UNESCO werelderfgoed.  +
Opstandingskerk met kosterswoning.  +
Kantoorgebouw AKU / De Grote Enk.  +
Paleis van Justitie met binnenhof en beeldengroep.  +
Mytylschool in het [[Complexen/532181|Bio Herstellingsoord]]. Bekijk [[Complexen/532181|de kennispagina over dit complex]] voor meer info.  +
Herstellingsoord bestaande uit hoofdgebouw, ketelhuis, sportgebouw, acht verblijfpaviljoens, drie sculpturen, fietsenstalling en trafohuis. Op het terrein tevens een mytylschool.  +
Sportgebouw van het [[Complexen/532181|Bio Herstellingsoord]]. Bekijk [[Complexen/532181|de kennispagina over dit complex]] voor meer info.  +
Ketelhuis van het [[Complexen/532181|Bio Herstellingsoord]]. Bekijk [[Complexen/532181|de kennispagina over dit complex]] voor meer info.  +
Hoofdgebouw van het [[Complexen/532181|Bio Herstellingsoord]]. Bekijk [[Complexen/532181|de kennispagina over dit complex]] voor meer info.  +
Ziekenpaviljoen van het [[Complexen/532181|Bio Herstellingsoord]]. Bekijk [[Complexen/532181|de kennispagina over dit complex]] voor meer info.  +
Fontein inclusief bassin, kunstwerk en de bijbehorende pleininrichting.  +
Overblijfselen van de Cammingastate (moated site).  +
Bewoningssporen uit de late steentijd en rijen ijzerwinningskuilen uit de vroege middeleeuwen.  +
Het links van de R.K. Kerk Maria ten Hemelopneming staande, als woonhuis gebouwde pand.  +
Het parochiehuis bij de R.K. Kerk Maria ten Hemelopening.  +
De R.K. Kerk van Onze Lieve Vrouwe Maria ten Hemelopneming te Assen.  +
De R.K. Kerk van Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopneming is in 1933- 1934 gebouwd door de firma Siemerink en Reehuis (Wierden), naar ontwerp van architect J. van Dongen jr. (Apeldoorn) in samenwerking met de Asser architect J.F.A. Gobel, die ook de schenker was van het hoofdaltaar. De kerk was de vervanger van het afgebroken godshuis aan de Vaart NZ, dat vanaf 1837 werd gebruikt voor de erediensten van de r.k. gemeenschap. Het in de stijl van het aan de Delftse School verwante traditionalisme gebouwde kerkgebouw is van het type zaalkerk, staat op een fundering van gewapend beton en heeft een nog vrijwel gaaf interieur.  +
De kerk met kosterswoning en vergaderlokalen van de gereformeerde kerk dateert uit de jaren 1923-1925 (eerste steen d.d. 28-7-1924) en verving de in 1876 gebouwde kerk 'de Kandelaar' aan de Molenstraat, die te klein was geworden. De Zuiderkerk is gebouwd naar een ontwerp van architect J. Smallenbroek en Zn. (Assen) en uitgevoerd door de aannemers Nauta en Hettema uit Leeuwarden. De kerk is gebouwd in een traditionalistische stijl met Amsterdamse School invloeden en oorspronkelijk ingericht volgens de inzichten en richtlijnen van dr. Abraham Kuyper. Het interieur van de kerk verkeert grotendeels nog in oorspronkelijke staat.  +
Het doel van deze lijst is aandacht te vragen voor deze bedreigde en kwetsbare bomen en struiken en de focus van beheerders, overheden en groene organisaties op het behoud van de bedreigde wilde bomen en struiken in hun eigen provincie te richten. Het uiteindelijke doel is om van elke soort op de lijst een levensvatbare provinciale populatie te behouden. Populaties van deze soorten verdienen voorrang bij beheer om te voorkomen dat er nog meer populaties in de provincie uitsterven.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Drenthe.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Friesland.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Gelderland.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Groningen.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Limburg.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Noord-Brabant.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Noord-Holland.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Overijssel.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Utrecht.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Zeeland.  +
Per provincie is een zogenoemde attentielijst gemaakt, met daarin alle soorten bedreigde wilde bomen en struiken van die provincie. Dit is de attentielijst voor Zuid-Holland.  +
Authenticiteit gaat over de garantie dat een digitaal object is wat het zegt te zijn. Het object is wat het voorgeeft te zijn; het is aantoonbaar niet onbedoeld veranderd sinds de aanlevering en er kan worden gedemonstreerd dat na transformatie alle kenmerkende eigenschappen zijn behouden.  +
Omschrijf globaal welke maatregelen de betrouwbaarheid van digitale objecten vaststellen en garanderen.  +
Omschrijf globaal met welke maatregelen de herkomst van digitale objecten wordt vastgesteld.  +
Omschrijf globaal met welke maatregelen je de integriteit van digitale objecten wil vaststellen en garanderen.  +
Overblijfselen van het kasteel van de Heren van Axel.  +
B
Hertenverblijf in de hertenweide aan de overkant van de Vordenseweg.  +
IJskelder direct ten zuiden van het huis.  +
Noordelijk bouwhuis van twee bouwhuizen.  +
Oranjerie op het voormalige moestuincomplex.  +
Parkaanleg bestaande uit een parkje binnen de gracht, buitensingel en weilanden.  +
Schuur rechts naast het noordelijke bouwhuis.  +
Tuinmuur van het voormalige moestuincomplex.  +
Zuidelijk bouwhuis van twee bouwhuizen.  +
Tuinmanswoning op het voormalige moestuincomplex aan de Pastoriestraat.  +
Groot omgracht terrein met U-vormig complex, in 1738/39 gebouwd met gebruikmaking van resten van het laatmiddeleeuwse kasteel Baak. Ten noordoosten op het terrein bijgebouwen aan weerszijden van het voorplein.  +
Boven de grond gehaalde en gereconstrueerde fundamenten van de hoofdburcht van het laatmiddeleeuwse omgrachte kasteel Hellenburg.  +
Tot woonhuis verbouwd koetshuis van het omgrachte vijfhoekige kasteel Baarland. Koetshuis en hoofdhuis lagen samen op één omgracht terrein.  +
D'Erp / De Borcht / Huis te Baarlo. Groot, niervormig omgracht terrein met op de noordhoek de hoofdburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel D'Erp, bestaande uit vier vleugels rondom een binnenplaats. Ten zuidoosten daarvan enkele bijgebouwen met poorttoren. Het hoofdhuis behoort tot het [[Complexen/526639|complex D'Erp]] dat zes beschermde rijksmonumenten telt.  +
D'Erp / De Borcht / Huis te Baarlo. Groot, niervormig omgracht terrein met op de noordhoek de hoofdburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel D'Erp, bestaande uit vier vleugels rondom een binnenplaats. Ten zuidoosten daarvan enkele bijgebouwen met poorttoren. Het complex D'Erp telt zes beschermde rijksmonumenten.  +
Economiegebouwen behorend tot de historische buitenplaats d'Erp.  +
Het poortgebouw van kasteel D'Erp.  +
Tuin- en parkaanleg van kasteel D'Erp.  +
De wasplaats, genaamd de Sprunk.  +
De Watermolen, onderdeel van de historische buitenplaats d'Erp.  +
Zes oude grafzerken en zeven oude grafkruisen op het zuidelijke deel van het St. Petruskerkhof van Baarlo.  +
Omgracht terrein met hoofdhuis en bijgebouwen van het laatmiddeleeuwse kasteel De Berkt.  +
Bewoningssporen uit de steentijd en bewonings- en/of begravingssporen uit de ijzertijd.  +
Blokvormig hoofdhuis met twee bijgebouwen van kasteel De Raay.  +
Overblijfselen van het bisschoppelijk kasteel Ter Eem en versterkingen die horen bij een latere fase van het kasteel.  +
Overblijfselen van de ridderhofstad Drakenburgh (moated site).  +
Kamphuizen / Camphuysen. Omgracht terrein met aan de westzijde het hoofdgebouw van de havezate Kamphuizen bestaande uit een rechthoekig gebouw met aanbouw aan de achterzijde. Aan de zuid- en oostzijde op het terrein een bijgebouw en een gedeeltelijke ommuring aan de noordzijde.  +
Babberich / Halsaf. Omgracht terrein met het U-vormige laatmiddeleeuwse kasteel Babberich, bestaande uit het hoofdhuis uit de late 18de eeuw op de zuidwesthoek met aan beide zijden aangebouwde bijgebouwen.  +
De Nederlandse kunstenaar Babs Haenen (1948) is, naar eigen zeggen, een hardcore keramiste. Ze studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie in 1979, waar ze later ook werkzaam is geweest als docent. Haenens oeuvre kan worden omschreven als expressief en impressionistisch; het samenspel van vormen, kleuren en motieven zijn kenmerkend voor haar werken. Ze laat zich voornamelijk inspireren door 16e en 17e-eeuwse schilderkunst en landschappelijke motieven.  +
Joodse begraafplaats met een 45-tal stèles. Op de begraafplaats staat tevens een klein metaheerhuis.  +
Sporen van bewoning uit de middeleeuwen.  +
U-vormig kasteel, gebouwd in 1676, mogelijk als vervanger van het 400 meter zuidoostelijker gelegen kasteel De Borg.  +
Bij historische baksteenconstructies komen verschillende vormen van schade voor. Zo is scheurvorming een veelvoorkomend probleem, maar ook afpoederen, afschilferen en afbrokkelen van baksteen en mortel treden regelmatig op. In deze brochure wordt ingegaan op de bouwtechnische en constructieve oorzaken van scheuren, en op de mogelijkheden tot herstel. In een volgende brochure, Baksteenmetselwerk: aantasting en herstel, wordt nader ingegaan op de materiaaltechnische aspecten en de overige schadevormen.  +
Sporen van vuursteenwinning en vuursteenbewerking.  +
Bewoningssporen uit de late steentijd.  +
Pastorie bij de RK kerk "Heilige Jozef" te Barger-Compascuum.  +
RK kerk "Heilige Jozef" te Barger-Compascuum.  +
De Rooms Katholieke kerk "Heilige Jozef" met aangebouwde pastorie is gebouwd in 1923 in opdracht van het Kerkbestuur van Barger Compascuum. Het ontwerp in traditionalistische stijl is van J.Th.J. Cuypers uit Amsterdam. Kerk en pastorie zijn de nucleus van een katholieke enclave, waarin ook een scholengemeenschap is opgenomen.  +
Twee grafheuvels.  +
Vijf grafheuvels.  +
In aanleg twaalfde-eeuws kasteel, bestaande uit een omgrachte hoofdburcht (een afgevlakte motte) en het restant van een bijgebouw ten zuidoosten daarvan.  +
In dit artikel worden de afzonderlijke soorten bedreigde wilde bomen en struiken beschreven.  +
Huiswierde en de overblijfselen van een kapel.  +
Resten van de Radfriduskapel.  +
Huiswierde met de resten van een kasteel en een dobbe.  +
GEREFORMEERDE KERK, Goede Herderkerk of Noorderkerk genaamd, gebouwd in de jaren 1937-1938 in een stijl die zowel kenmerken van de Amsterdamse School als de Delftse School vertoont. E. Reitsma uit Groningen was de ontwerpende architect van het gebouw en A. Wiersema uit Bedum de uitvoerend architect.  +
Verhoogd kerkhof met grafmonumenten, waaronder een aantal die afkomstig zijn uit de in 1802 afgebroken kerk.  +
De boerderij ligt op een terrein waar een gracht omheen ligt. Deze is ontstaan vanuit een borg.  +
Omgracht terrein met op de zuidoosthoek de hoofdburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel Nederhoven met aan de westzijde bijgebouwen in een U-vorm.  +
Bewoningssporen uit de steentijd, ijzertijd, Romeinse tijd en middeleeuwen.  +
Omgracht terrein met een L-vormig complex met als kern het midden 17de-eeuwse huis Eyckenlust. Aan de zuidwestzijde van het terrein een poortgebouw.  +
Grafheuvel.  +
Beekdal op de zuidelijke Veluwe, gelegen in een asymmetrisch smeltwaterdal uit de laatste ijstijd. Dit dal ligt op de [[Aardkundig_erfgoed/Spoelzandwaaier Schaarsbergen|spoelzandwaaier van Schaarsbergen]] (zie beschrijving daar). Bijzonder voor de Veluwe is dit dal nog deels watervoerend is. In deze dalen zijn natte zandgronden en ook veengronden ontwikkeld. Ook ligt er een diatomeeënlaag ca. 1 meter onder maaiveld van na het begin van de jaartelling, mogelijk afgezet in een meertje ontstaan door afdamming t.b.v. watermolens. Tussen de Ginkelsche Heide en het Ginkelsche zand ligt een goed zichtbare oude droge kronkelende bovenloop van de Molenbeek.  +
De Beeldende Kunstenaarsregeling bood kunstenaars van 1949 tot 1987 die niet van hun werk konden leven een tijdelijk inkomen in ruil voor kunstwerken. 5.688 kunstenaars maakten er op enig moment gebruik van de regeling.  +
De collectie beeldhouwwerken bestaat uit ongeveer 3600 werken. Deze dateren van vóór 800 na Christus tot het begin van de 21e eeuw. De collectie is een gevarieerd geheel van oude en moderne vrijstaande beelden, reliëfs en sculpturale bouwfragmenten. Op grond van de toegepaste techniek worden ook tuinvazen en fonteinen tot deze categorie gerekend.  +
Bijgebouwen bij kasteel Nieuwenbroeck.  +
Brug bij kasteel Nieuwenbroeck.  +
Parkaanleg bij Nieuwenbroeck.  +
Bewoningssporen uit de Romeinse tijd.  +
Omgracht terrein met op de zuidoosthoek de U-vormige hoofdburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel Nieuwenbroek en in het midden bijgebouwen in een U-vorm met poortgebouw aan de zuidwestzijde.  +
Omgracht terrein met op de zuidoosthoek de U-vormige hoofdburcht van het laatmiddeleeuwse kasteel Nieuwenbroek en in het midden bijgebouwen in een U-vorm met poortgebouw aan de zuidwestzijde.  +
Terp.  +
Huisterp en een stinswier (mottekasteel).  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 12 feb 2020 om 16:23.